Hasselt viert sfeervolle Open Monumentendag

2015091404752701Zaterdag 12 september waren er een paar honderd mensen op de been in de straten en bij de monumenten in Hasselt. Echte publiekstrekkers waren onder andere de Amerikaanse schoolbus, de Zeven Huisjes en de prachtige priestergewaden die in de r.k. kerk te bezichtigen waren.

De negen deelnemers: het Oude Stadhuis, de Grote Kerk, de toren, de Kalkovens, molen De Zwaluw, het Schotbalkenloodsje, de Zeven Huisjes, De Werkplaats en de r.k. kerk, hadden hun deuren geopend voor bezoekers.

Het mooie weer en de vele activiteiten resulteerden in goede bezoekersaantallen. Alle activiteiten waren gemakkelijk te bereiken. De mooie huifkar van Natuurboerderij Hogeboom maakte talrijke pendeldiensten tussen de monumenten. De Amerikaanse schoolbus, die fungeerde voor vervoer tussen de monumenten in Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis, zat vooral in de middaguren tjokvol.

Bij de molen konden bezoekers genieten van demonstraties van een kooiker en een rietdekker, optredens van het jeugdorkest van Irene en van het Hasselts Mannenkoor en natuurlijk van de heerlijke pannenkoeken. Bij de molen is het goed vertoeven; de molenaars nemen alle tijd om bezoekers hun monument te laten zien en erover te vertellen.

Bij de Kalkovens genoten de bezoekers van de rondleidingen en de verhalen van de vrijwilligers. Voor kinderen waren er volop activiteiten. Zeer geslaagd was het maken van een aardappelspiraal, een lekkernij waar kinderen dol op zijn.

Het was druk in de burgemeesterskamer van het Oude Stadhuis, waar het Toeristisch Informatie Punt (TIP) gevestigd is. De raadzaal en de wapenverzameling waren ook erg geliefd bij bezoekers. De expositie “Huisstijl van een Kunstenaar” was afgelopen zaterdag voor het laatst te bezichtigen. De gebroeders Kant konden eveneens rekenen op veel belangstelling.

De r.k. kerk had de deuren geopend. Deze prachtige kerk met een net zo mooie tuin was het bezoeken zeker waard. In de kerk was een tentoonstelling van de priestergewaden te zien. De Grote Kerk werd druk bezocht. Bezoekers konden hier genieten van orgelmuziek. Ook hier was er een optreden van het Hasselts Mannenkoor en later in de middag konden liefhebbers nog een keer genieten van een optreden van dit mannenkoor in de Ichthuskerk. Verder werd er massaal gebruikgemaakt van de mogelijkheid om de toren te beklimmen.

In De Werkplaats konden bezoekers het ouderwetse gereedschap bekijken. Liefhebbers van vis konden zich tegoed doen aan paling, die daar ter plekke gerookt werd. In de namiddag was er de presentatie van een nieuwe uitgave van de kunstroute “Dicht op Hasselt”, een route die in 2004 voor het eerst gepresenteerd werd door het SCAB. Dit naar aanleiding van een gedichtenwedstrijd in 2002 in het kader van “Hasselt 750 jaar stad”. De zeven winnende gedichten kregen allemaal een eigen kunstwerk. Arjan Bruins (in 2002 ook winnaar van een gedicht, toen vijf jaar) mocht burgemeester Bilder het eerste exemplaar van de opnieuw in de markt gezette brochure van de kunstroute overhandigen. Deze vernieuwde kunstroute “Dicht op Hasselt” is voor € 0,50 te koop bij het TIP in het Oude Stadhuis en bij Hanzestad Hasselt Marketing in zijn locatie De Werkplaats aan de Kaai 5.

Het Schotbalkenloodsje in de buurtschap Genne deed voor de derde keer mee aan de Open Monumentdag. Ruim 40 bezoekers lieten zich boeien door de verhalen en andere activiteiten die in en rond het loodsje georganiseerd waren. Bijzonder was de deelname van Stichting Hendrick de Keyser, eigenaar van De Zeven Huisjes aan de Rosmolenstraat 3. Het prachtige pand was te bezichtigen. De stichting heeft schitterende, historische locaties met elk een eigen karakter in de verhuur als vakantiewoning. De Zeven Huisjes is ook zo’n locatie van Monument en Bed en is te huur voor een bijzondere vakantie of een weekendje weg.

Door: De Zwartewaterkrant | Nieuwsredactie

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…