Statistieken

• 84.365

Erfgoedbeleid

HASSELT – Burgemeester Eddy Bilder heeft de Historische Vereniging in Hasselt laten weten graag gebruik te maken van haar aanbod actief mee te helpen bij de uitvoering van het nieuwe erfgoed- en monumentenbeleid in Zwartewaterland, zoals dat eind vorig jaar door de gemeenteraad is vastgesteld.

image-4317125“De gemeente heeft het erfgoedbeleid niet voor niets geactualiseerd aangescherpt. We zien dat als het startpunt om een nieuwe impuls te geven aan de monumentenzorg in Hasselt’, aldus voorzitter Johan Assink van de Historische Vereniging. Dat met name de oude Hanzestad een prominente rol zou moeten krijgen in het gemeentelijke erfgoedbeleid is vanzelfsprekend. In tegenstelling tot de centra van Genemuiden en Zwartsluis is de historische binnenstad van Hasselt meer dan dertig jaar geleden al aangewezen tot beschermd stadsgezicht met maar liefst 75 Rijksmonumenten. Assink: “Maar op zijn beurt kan ook de gemeente zelf panden aanwijzen die deze status niet hebben, maar toch belangrijk of interessant genoeg zijn om zuinig op te zijn. Want opvallend genoeg telt Hasselt dus wel tientallen Rijksmonumenten, maar heeft de gemeente daarnaast nog nooit een ‘eigen’ monumentenlijst aangelegd. Terwijl die in Zwartsluis wel weer voorhanden is. Naast de Rijksmonumenten zijn er in Hasselt ook panden en objecten die van de gemeente een beschermde status zouden moeten krijgen.”

Om wat druk op de erfgoedketel te houden richtte de plaatselijke Historische Vereniging in september al een werkgroep Monumenten op. Naast John Assink willen ook Hans Veldman, Jan Grolleman, Gerrit Nijmeijer en Jan Holthuis de gemeente helpen bij het inventariseren en beschrijven van deze ‘onbekende’ monumenten. “Zorg voor het rijke monumentale erfgoed in Hasselt was ooit de belangrijkste aanleiding voor de oprichting van de Historische Vereniging. Al vele jaren zetten onze leden zich hiervoor in. Door verstoorde verhoudingen met de gemeente ging dat helaas niet altijd van een leien dakje. Maar wat ons betreft zetten we nu een dikke punt achter dat oud zeer en richten we onze blik samen met de gemeente op de toekomst en het behoud van monumentaal Hasselt. Uitvoering van het klaarliggende centrumplan biedt straks legio kansen voor de binnenstad en die moeten we niet laten schieten.”

03 jun 2017

Hanzedagen in Kampen

In 2017 organiseert Kampen van 15 t/m 18 juni de Internationale Hanzedagen … Verder lezen…

12 mei 2017