Statistieken

• 84.393

“Allemaal Bagger!”

2012072303427501In het Oude Stadhuis te Hasselt is vrijdag 20 jl. de bijzondere tentoonstelling ‘Allemaal Bagger!’ geopend over het voormalige baggerbedrijf Prins van Wijngaarden. De tentoonstelling werd verricht door burgemeester Eddy Bilder en Jan Prins van Wijngaarden. De tentoonstelling kwam mede tot stand door de Historische Vereniging Hasselt ter gelegenheid van het maritieme evenement Hassailt.

Het evenement Hassailt zou niet kunnen plaatsvinden zonder baggeraars. Zo’n twee jaar geleden zijn de grachten in Hasselt uitgebaggerd, zodat de historische schepen op donderdag 26 juli zonder problemen kunnen binnenvaren.

Dat Hasselt in het verleden nauwe connecties had met het prominente baggerbedrijf Prins van Wijngaarden is bij velen minder bekend. Totdat dit bedrijf in de jaren ’80 ophield te bestaan, boden baggermolens en bakkenzuigers een vertrouwde aanblik in het Hasselter stadsbeeld.

Scheepswerf Bodewes ontving met enige regelmaat opdrachten voor de bouw van nieuwe baggermolens of elevatorbakken. Ook had het baggerbedrijf een eigen onderhoudsdienst in Hasselt. Deze werkplaats doet nu dienst als gemeentewerf. Een blijvende herinnering is het zwembad Ariën Prins van Wijngaarden, dat eind jaren ’50 door het bedrijf aan de Hasselter bevolking werd geschonken.

Unieke foto’s, modellen en bruiklenen geven in het Oude Stadhuis een beeld van het baggerbedrijf, het personeel en de band met Hasselt. Tijdens Hassailt is daarnaast ook het nodige over Prins van Wijngaarden te zien in de Kalkovens. Modelbouwer Frits Wester geeft daar dan demonstraties met twee unieke werkende schaalmodellen van baggermolens.

Van 21 juli t/m 27 oktober 2012 is de tentoonstelling daar te bezichtigen voor het grote publiek.

03 jun 2017

Hanzedagen in Kampen

In 2017 organiseert Kampen van 15 t/m 18 juni de Internationale Hanzedagen … Verder lezen…

12 mei 2017