Werkgroepen

Nieuwsarchief

Facebook

s-image

Amsterdams bezoek

Wouter Kloek, oud conservator van het Rijksmuseum te Amsterdam, heeft elk jaar een vriendendag en besloot Hasselt te bezoeken. Hij was hier namelijk in 1981 geweest om het schilderij van Nicolaes van Galen te bekijken en te reserveren. Omdat het werk goed paste in de speciale expositie over “God en de goden”

2013012103599201De “Veroordeling van de onrechtvaardige baljuw” zou echter nog veel verder reizen, want het schilderij werd ook ten toon gesteld in de national Gallery of Art in Washington en de Detroits Institute of Arts en daar onder de titel: Gods Saint & Heroes, Dutch paintings in the age of Rembrandt. We hebben de herenclub ontvangen met een kopje koffie en een Hasselter rolletje aan de grote tafel in de raadszaal met zicht op het schilderij. De conservator zat in de grote stoel recht tegenover het werk en was vol lof over het schilderij met z’n grote esthetische en historische waarde. Hij gaat ervan uit dat het door Van Galen is geschilderd hoewel er van hem verder weinig kunstwerken bekend zijn. Hij was namelijk een vooraanstaand inwoner van Hasselt; beheerde bankzaken en had een kunsthandel. Het zou kunnen zijn dat een rondreizend kunstenaar (van der Planck), zonder eigen atelier, het heeft geschilderd. Hij heeft het schilderij niet mogen signeren, omdat gildebepalingen niet toelieten dat een schilder van buiten Hasselt een schilderij voor de stad maakte. Hiervoor zijn geen conclusies gevonden. Schilderen in die tijd was een manier om inkomen te verwerven. Ook de gedachte dat het een allegorische voorstelling is van de politieke situatie van Hasselt en zijn omliggende plaatsen acht hij onjuist. Een te gemakkelijke uitleg: Deventer en Kampen kijken welwillend toe bij de onthoofding van Zwolle onder toezicht van Hasselt. De onthoofding van de oneerlijke baljuw is gemaakt n.a.v. het verhaal uit 1478. In 1582 werd het eerste schilderij ervan geplaatst in het Leidse stadhuis waar recht werd gesproken. Nadien werd het thema populair in de zojuist onafhankelijk geworden Noord-Nederland als decoratie in rechtzalen. Iemand van de rechtelijke macht heeft een koe van een arm boertje gestolen. Dit verhaal wordt als typsich Hollands beschouwd. Aan dit soort onrechtvaardigheden werd in die tijd zwaar getild en graaf Willem de Goede spreekt daarom ook het finale woord hierover uit. Tijdens de rechtpleging lag de graaf ziek in bed.  Het werk paste  goed in de tentoonstelling over “God en de goden”. Daarin vindt je namelijk veel afbeeldingen over de eindtijd. Mogelijk heeft het ook iets te maken met het Stadhouderloze tijdperk vanaf 1650, want Overijssel deed daar niet aan mee. Het schilderij is gemaakt in 1657. Het is een voorbeeld van rechtvaardige rechtspraak en geen klasse justitie. Een kostbaar werk waarin de invloed van Rembrandt en de Italiaan Carravaggio duidelijk zichtbaar is, behorend tot de goede kunst die in de 17 eeuw ruim voorhanden was. Zelfs de schoenmaker beschikte erover in zijn werkplaats. De welvaart zorgde altijd weer voor kopers van schilderijen. Na een uur namen we afscheid en ontvingen een kleine attentie plus de catalogus van de expositie uit 1981 met op bladzijde 220 de afbeelding en uitleg van “ons” schilderij.

 

Nieuws

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…

07 okt 2017

Lezing door Paul Rademaker

Lezing over De oorsprong van de Heilige Stede en de ontwikkelingen naar … Verder lezen…

14 jun 2017

Hassailt 2017

Hassailt vindt elke 5 jaar plaats in de mooie Hanzestad Hasselt in … Verder lezen…

Log in