“Expo De Amsterdam Connectie”

flyer amsterdam connectieVrijdag 28 juni 2013, om 19.30 uur opent de Historische Vereniging Hasselt, in het Oude Stadhuis, de expositie De Amsterdam Connectie. In deze tentoonstelling, wordt de relatie tussen Hasselt en Amsterdam fotografisch weergegeven. Zo zijn bekende Amsterdammers en architectonische monumenten in verband te brengen met de historie van Hasselt.

Bijvoorbeeld Kiliaen van Rensselaer in Hasselt werd geboren in Hasselt, maar vertrok op jonge leeftijd naar Amsterdam. Als bestuurder van de West-Indische Compagnie speelde hij een belangrijke rol bij de kolonisatie van Amerika.

Architect Pierre Cuypers is bekend van het Rijksmuseum. Samen met zijn zoon Jos deed hij ook de restauratie van het Oude Stadhuis in Hasselt. Tijdens de middeleeuwen is er intensief handelsverkeer geweest tussen beide steden via de Zuiderzee. In de 17de eeuw kreeg Hasselt zelfs een exclusief veerrecht met Amsterdam.

Zo zijn er in Hasselt straten vernoemd naar Amsterdam zoals: Prinsengracht, Baangracht, Heerengracht en natuurlijk de Kalverstraat. Zo heb je klein Amsterdam in Hasselt. Amsterdam viert dit jaar dat de grachten 400 jaar bestaan en dat het Rijksmuseum na 10 jaar restauratie weer open is voor publiek. Kortom ontdek Amsterdam in Hasselt en Hasselt in Amsterdam!

De expositie is van 28 juni tot 28 september te bezichtigen van 11.00 tot 15.00 uur. Van maandag tot en met zaterdag. De toegang is gratis.

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…

07 okt 2017