Expositie

jpg-Affiche Spelende kinderen Winkelende moedersOp vrijdag 24 juni om 17.00 uur opent burgemeester Bilder in “Het Oude Stadhuis” de door Eppo Schmidt ingerichte expositie “SPELENDE KINDEREN /WINKELENDE MOEDERS”. Deze expo­sitie loopt tot eind september.

Gelijktijdig wordt dan zijn boek “Hasselt in Veertien Wandelingen” gepresenteerd.

WAT IS ER IN HASSELT AAN DE HAND?

Vandaag loop ik bijna in mijn eentje door Hasselt, ik kom nauwelijks iemand tegen, laat staan dat er nog gewinkeld kan worden!

Het winkelbestand is dramatisch!

Het afgelopen jaar hielden weer een aantal winkeliers het voor gezien.

Nee… dan vroeger, er waren maar liefst 236 panden in de binnenstad waar winkeliers of andere neringdoenden hun handel dreven.

Er heerste in Hasselt een bedrijvigheid van jewelste, overal waren mensen aan het werk of bezig met het doen van inkopen bij een van de winkeliers die in grote getale aanwezig waren.

Op straat speelden de kinderen.

Nu beperkt het kinderspel zich in grote mate tot spelletjes op de tablet en het social media gebeu­ren op de smartphone (dit gedeelte van de expositie is voor een deel geleend van de Historische Vereniging van Vollenhove).

Hun moeders doen tegenwoordig de inkopen vaak via de computer in online-shops.

Hoe anders ging dat vroeger, waar en waarmee speelden kinderen en waar deden hun moeders de boodschappen?

De tentoonstelling geeft d.m.v. allerlei afbeeldingen, voorwerpen en de aanwezigheid van een nagebouwd nostalgisch winkel interieur (met voorwerpen uit het bezit van de familie Felix en Rei­dinga) een terugblik in de tijd.

De dramatische verdwijning van de winkels was de aanleiding dat Eppo Schmidt aan het boek “HASSELT IN VEERTIEN WANDELINGEN” is begonnen.

Al wandelend door de binnenstad van Hasselt, komen wij langs heel veel panden waar vroeger winkels, neringdoenden, stadsboeren en bedrijven zaten (soms zitten die er nog).

Voor het eerst krijgen wij een zo compleet mogelijk beeld van alle bedrijvigheid vanaf ongeveer 1920 tot heden. Alles is uit mondelinge overlevering waarbij de notities uit 2001 van mevr. H.J. Reinders v/d Velde (in memoriam) en Gerrit Kracht van onschatbare waarde zijn geweest. Samen met de inbreng van mevr. Annie van Dijk – van der Kolk en Eppo Schmidt, waren zij de aanleiding voor de virtuele wandelingen die samen met de lezers/lezeressen van “Hasselt in Oude Foto’s” van september t/m december 2015 op Facebook zijn gelopen. De grote belangstelling en de vraag om dit alles in boekvorm te gieten, heeft tot dit document geleid.

De verhalen van Facebook zijn gestroomlijnd en van 136 afbeeldingen en meerdere anekdotes voorzien. Waarbij het formaat van het boek en de huidige huisnummering de mogelijkheid biedt om met het boek in de hand, de wandelingen daadwerkelijk te lopen. Het is volgens onze be­scheiden mening een waardevol document geworden, immers veel mondelinge kennis verdwijnt doordat het niet opgeschreven wordt. In dit 144 pagina’s tellende boek is dat — voor wat betreft winkels/neringdoenden/bedrijven en stadsboeren in de afgelopen 100 jaar — voor het eerst ge­beurd. Dank aan www.hollandverzekerd.nl en de Historische vereniging Hasselt voor hun mede financiering (zie hun advertenties achter in het boek). De prijs van het boek is laag gehouden (9,90 euro), het is niet de bedoeling er geld aan over te houden. Mocht dit toch het geval zijn, dan komt dit geheel ten goede aan de Historische Vereniging Hasselt.

De verkoop van het boek start op de openingsdag om 18.30 uur in het zelfde gebouw. Er zijn 500 exemplaren beschikbaar. OP is OP, er komt geen herdruk!

Op zaterdag 25 juni gaat vanaf 10.00 uur tot 16.00 uur de verkoop (indien gewenst gesigneerd door Eppo Schmidt) verder vanuit dezelfde locatie.

Verdere verkoop vind plaats via Vivant Hoogstraat 5, het TIP Markt 1, Hanzestad Marketing loca­tie “De Werkplaats” Kaai 5, Hasselt en tel.nr. 4771931.