Expositie “Binnenvaart Hasselt boven water”

De afgelopen jaren werd er in de stadsgrachten en havens van Hasselt gebaggerd. Vroeger lagen hier veel binnenvaartschepen voor anker. De kans was dus groot dat er oude voorwerpen en objecten uit het water zouden worden opgediept. Hierover heeft de Historische Vereniging Hasselt een expositie opgericht.

Gerrit Snijder uit Hasselt ging, namens de werkgroep archeologie, dagelijks op pad naar het “verzonken erfgoed”. Met zorg en toewijding repareerde en conserveerde hij de vondsten. Een deel hiervan is te zien op deze tentoonstelling.

WP_000101Afgelopen vrijdag 2 mei opende de voorzitter van de HVH, Henk Dekker de expositie “Verdronken pracht uit Molenwaard en stadsgrachten”. Het baggeren zit Hasselt in het bloed en heeft inmiddels al 2 exposities opgebracht. Dankzij Gerrit Snijder die toezicht hield bij alles wat boven water werd gehaald, is er een prachtige verzameling schoongemaakte hamers, klinknagels, tangen en diverse lieren en katrollen uitgestald. Ook kwamen diverse objecten boven water die ons verhalen vertellen over het onderhoud en het leven aan boord. Maar zonder Jan Grolleman, Henk Dekker en John Assink (nieuw bestuurslid) zou deze expositie niet geslaagd zijn. Vandaar dat al deze heren met een bos bloemen in het zonnetje werden gezet. Daarbij dient wel vermeld te worden dat Henk Dekker, die al jaren vrijwillig de exposities voor zijn rekening neemt, ook deze keer weer een uitgebalanceerde tentoonstelling voor het voetlicht wist te brengen: professioneel ingerichte vitrines met zorgevulde teksten ter verduidelijking en de juiste samenstelling van objecten ondersteund door beeldmateriaal (film en foto’s). Er is met een historisch kunstenaarsoog een mooie tentoonstelling samengesteld. Gezien de educatie is de expositie daarom goed te doen voor jong en oud.

Zo’n 35 bezoekers waren op de opening afgekomen. Men kon genieten van: een drankje en een hapje tijdens een praatje bij het bezichtigen van de fraai ingerichte expositie. De teksten bij de uitgestalde objecten zijn uiterst functioneel. Nu weten we ook dat aalvanger niet alleen een achternaam in Hasselt is, maaar ook een streng verboden hulpmiddel om paling mee te vangen. Gedurende de openingtijden van 10 tot 17 uur van het Toeristisch Informatie Punt (voormalig VVV) kunt u in het Oude Stadhuis de expositie bezichtigen van maandag tot en met zaterdag tot half juni.

Post Scriptum: U heeft wellicht vanuit de media vernomen dat het TIP te Hasselt na dit seizoen stopt met haar activiteiten. Voor de Histoirische Vereniging is dit een verlies in de samenwerking met het uitvoeren van gemeenschappelijke activiteiten. Voor de vereniging heeft dit tot enige tumult geleid. Vooralsnog gaan alle beslissingen door en wordt het kantoor ingricht als zijnde een Historisch Informatie Punt voor Hasselt. Voor de komende seizoenen staan een reeks exposities gepland, zoals u die van ons kunt verwachten.

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…

07 okt 2017