Expositie ‘Overijsselse’ eilanden in de Noord-Molukken

Onder het eiland Bacan in de Noord-Molukken liggen vier eilandjes die de namen Geelmuiden, Hasselt, Hattem en IJsselmuiden dragen. Hoe komen deze eilanden aan hun naam? Stichting Vrienden van Oud Genemuiden zocht het uit en presenteert hierover een boek en een tentoonstelling. Stichting Moluks Historisch Museum stelt bruiklenen ter beschikking.

Het onderzoek naar de herkomst van de naamgeving van de eilandjes leidt de bezoeker terug in de geschiedenis naar het jaar 1520. Omstreeks dat jaar bezoekt de Spaanse vloot van Ferdinand Magelhaes op zijn reis rond de wereld de kruidnageleilanden Ternate, Tidore, Makian en Bacan. In 1609 verovert de Nederlander Simons Janszn Hoen het fort op Bacan op de Spanjaarden. In de jaren daarna is er een en al dynamiek en Nederlandse aanwezigheid in deze hoek van de wereld. Gouverneur-generaal Pieter Both (1611), Jan Pietersz. Coen (1613 en 1618), Joris van Spilbergen (1616) en zelfs Abel Tasman (1643), de ontdekker van het Australië, Tasmanië en Nieuw-Zeeland gaan in het eilandengebied aan wal. Is het één van deze mannen die de eilandjes onder Bacan voorziet van een naam van een Overijsselse plaats?

De zoektocht gaat verder. Het ligt voor de hand te denken dat er een relatie is met een VOC-schip. Er waren VOC-schepen met de namen Kampen (1627), Deventer (1630), Zwolle (1637-1639), Hasselt (1656), Geelmuiden (1659), Vollenhove (1660) en Zwartsluis (1675). Maar het uitpluizen van hun reizen en bestemmingen bracht geen verband aan het licht met de naamgeving van de eilandjes.
Pas als Pieter Stippert in 1681 Halmahera verkent en in kaart brengt, komen tal van Nederlandse namen op de kaart: Amsterdam, Diemen, Middelburg, Medemblik, Enkhuizen, Weesp, Briel, maar ook Deventer, Swol, Campen, Brunnepe en de kaap het Camper Hoofd. Aan de onderkant worden Marken, Urck en Ens gebruikt. Tenslotte krijgen ook Hattem, Hasselt, IJsselmuiden en Geelmuiden een naamgenoot in de Molukken. Opvallend is dat alleen de namen Hattem, Hasselt, IJsselmuiden en Geelmuiden in gebruik zijn gebleven. Boek en tentoonstelling bieden ook daarvoor een uitleg.

Tentoonstelling en boek.

De expositie ‘Hasselt en Genemuiden aan de andere kant van de wereldbol’ is te bezichtigen in het Oude Stadhuis, Markt 1, Hasselt vanaf 3 april 2018 tot en met 16 juni 2018. Van 10:00 tot 16:00. De opening van de expositie zal plaatsvinden op dinsdag 3 april om 17:00. Onder het genot van een hapje en een drankje wordt er dan een feestelijk start gemaakt met het nieuwe, toeristische seizoen.

Het door G.J Westhoff gemaakte boekje ‘Heimwee-eilanden, Geelmuiden, Hasselt en IJsselmuiden in de Noord Molukken’ is  voor 7,95 te koop bij het TIP in het Oude Stadhuis en bij Vivant op de Hoogstraat.

Download hier: AFFICHE HEIMWEE EILANDEN 4

05 aug 2018

Wat heeft ‘NIJNTJE’ van Dick Bruna te maken met de kerk van Hasselt ?

NU TE ZIEN      en nog veel meer over de kerkelijke geschiedenis … Verder lezen…

03 jun 2018

Expositie “Heimwee Eilanden”

NOG NIET GEWEEST?—- JAMMER! De expositie “Heimwee Eilanden” over Hasselt in de … Verder lezen…