Grote opkomst dialectavond Hasselt

De jaarlijkse dialectavond van de Historische Vereniging Hasselt op 18 november kon rekenen op een grote opkomst van belangstellenden. Het publiek kreeg een gevarieerd programma voorgeschoteld, waarbij het Hasseltse dialect de boventoon voerde.

Dat de dialectavond al jaren druk bezocht wordt is een feit, maar dit jaar was de opkomst wel heel erg groot. Werkelijk alle stoelen waren bezet. Gelukkig kon er meubilair geleend worden bij het naastgelegen Culinair Centrum De Herderin, zodat iedereen een zitplaats had.

In memoriam
Corry Overmars stond aan het begin van de avond een moment stil bij het recente overlijden van twee markante personen, beide met een grote betekenis voor het dialect in Hasselt. Klaas Würsten, die vele jaren een actief lid was van de dialectgroep en de dichtende boer Harm Meuleman, een trouwe bezoeker van de jaarlijkse dialectavond. Van beiden werd een gedicht voorgedragen door Gerrie Eenkhoorn en Bertien Brinkman.

Verhalen in dialect
Corry Overmars las een verhaal voor in de streektaal over de aanschaf van een nieuwe bril en alle perikelen die daaruit voort kunnen komen. Dit werd gevolgd door een hilarisch verhaal van Henk Woelderink over de tachtigste verjaardag van zijn ome Frits, vele jaren geleden. Ter gelegenheid van de verjaardag werd een verzoekplaatje aangevraagd bij RTV Utrecht. De presentator mocht zelf een plaatje uitkiezen en kwam op de proppen met het nummer ‘Dirty Old Man’. Niet echt een gepaste keuze. Het programma voor de pauze werd afgesloten met een kort verhaal van Drikus van de Kolk. Zijn relaas ging over een fles, die tijdens de restauratie van de Grote Kerk werd ingemetseld in één van de pinakels van de consistoriekamer. In de fles zit een briefje met de namen van de mannen die betrokken waren bij de restauratie van de kerk .

Hasselt door Drikus
Na de pauze nam Drikus van de Kolk zijn toehoorders mee op een denkbeeldige reis door Hasselt, waarbij diverse opmerkelijke zaken nader werden toegelicht. Drikus doorspekte zijn verhaal met anekdotes, wat regelmatig spontane lachsalvo’s uit de zaal opleverde. Maar ook serieuze zaken kwamen aan de orde. Zo wees hij op de symboliek van een aantal stenen in de gevel van het Oude Stadhuis. Op één van de stenen staat het zonnerad met een dorsvlegel tussen het jaartal 1550, op een andere steen is een Jacobsschelp te zien met een half zonnerad. Ook in de ramen van de kerk was de nodige oeroude symboliek te herkennen, waaronder een yin en yang teken en een swastika.

Tot slot bedankte voorzitter John Assink alle aanwezigen voor de belangstelling. De leden van de dialectwerkgroep ontvingen als dank een bloemetje voor hun bijdrage aan de zeer geslaagde avond. Gezien de grote opkomst en de beperkte ruimte in het Oude Stadhuis, is de kans groot dat de dialectavond volgend jaar op een andere locatie zal plaatsvinden.

Voor meer informatie neemt u contact op met onze werkgroep dialect.

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…

07 okt 2017