Statistieken

• 92.941

Hasselt 35 jaar beschermd stadsgezicht

Dit jaar, 2017, is het 35 jaar geleden dat de historische binnenstad van Hasselt tot beschermd stadsgezicht is aangewezen door het Rijk. Het gebied werd op 12 mei 1982 definitief aangewezen.

In 1961 kreeg de zorg voor cultureel erfgoed in Nederland een wettelijke basis met de Monumentenwet. Sindsdien kunnen gebouwen en archeologische terreinen aangewezen worden als rijksmonument. Bescherming van het historische karakter van gehele gebieden werd mogelijk gemaakt door de introductie van ‘beschermde stads- en dorpsgezichten’. Tegenwoordig kent Nederland zo’n 400 van dit soort beschermde gebieden.

Panden die binnen een beschermd gezicht vallen krijgen niet automatisch de status van beschermd monument. Wel zal de gemeente het bestemmingsplan aanpassen om nieuwe ontwikkelingen in het gebied te reguleren. De gezichtsbescherming richt zich op de stedenbouwkundige en cultuurhistorische waardering van een gebied en wil het toekomstig functioneren daarvan veilig stellen.

Voor meer informatie download hier de Brochure Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.