Hasselt Historiael nr. 1 is uit.

Redactioneel

Niemand zal het belang van goed onderwijs betwisten. Dankzij scholing zijn er vakbekwame ambachtslui, ambitieuze burgers en kritische individuen, precies de zaken waarop een gezonde samenleving steunt. Dat is nu zo, en dat was vroeger in Hasselt niet anders. Maar hoe zag dat onderwijs er eeuwen geleden in ons mooie stadje uit?

In dit speciale onderwijsnummer proberen we daar een (begin van een) antwoord op te geven met twee verhalen. (In het volgende nummer kunt u een derde artikel verwachten.) En die sluiten weer mooi aan op een tentoonstelling over het onderwijs in Hasselt, vanaf eind maart in het Oude Stadhuis.

We beginnen met de Latijnse school die er in Hasselt is geweest – de hoogste, beste ‘middelbare’ opleiding en een toegangspoort voor universiteit of een baan in het stadsbestuur. Het Mariaklooster aan de Baangracht speelde in het ontstaan van die school een hoofdrol en was tevens de eerste vestiging.

Religie was vroeger nooit ver weg in de opvoeding. Thuis, school en kerk vormden een drie-eenheid die de jonge mensen op het goede pad moest brengen/houden om zich te ontwikkelen tot godvruchtige mensen, zo stelt het tweede verhaal. De school moest de ‘ongebondenheid van sijne discipelen’ voorkomen.

Omstreeks 1750 verdween de Latijnse school uit Hasselt, vanwege geldgebrek. Maar een halve eeuw later werd de school heropend, nu aan de Hoogstraat 40.

Ofschoon het geen onderwijsverhaal is, speelt school ook een rol in een ander, indrukwekkend verhaal. Het gaat over Betsy Boekbinder, de Joodse echtgenote van onderwijzer Rodenhuis van de school in Genne. In de oorlog heeft zij twee jaar lang ondergedoken gezeten op de zolder van de school, in kou, eenzaamheid en angst. Hasselt Historiael reconstrueert die pijnlijke jaren en laat familieleden terugblikken. Het is een verhaal om tijdens de komende 4 en 5 mei even aan terug te denken.

Om met een vrolijker en vooral lekkerder noot te eindigen: de traditionele Hasselter skoapekuukies waar Johanna u alles over vertelt.

Eet smakelijk!

10 mei 2019

Recept Skoape Kuukies

Tijdens de Nationale Molendag op zaterdag 11 mei worden bij molen De … Verder lezen…