Hasselt trekt scheepvaart de stad in

HASSELT – Nadat bodems van de stadsgrachten in de binnenstad van Hasselt in de afgelopen jaren rigoureus zijn uitgebaggerd en zo ook weer op diepte zijn gebracht voor de grotere (toeristische) scheepvaart, staat in de oude Hanzestad de volgende en laatste uitvoeringsfase van het gemeentelijk Grachtenplan voor de deur.

image-4308771Hierbij gaat het vooral om het (elektrisch) bedienbaar maken van de bruggen boven de stadsvaarten tussen Zwarte Water en de historische kalkovens.

De oeververbindingen in de binnenstad krijgen tevens een bouwkundige opknapbeurt, omdat ze straks vaker open en dicht gaan. Afgelopen voorjaar stemde de gemeenteraad al in met het voorstel hiervoor 350.000 euro beschikbaar te stellen.

Naast het hoofdstuk ‘bruggen’ maakt ook het aanleggen en verbeteren van de aanlegvoorzieningen voor schepen in de grachten deel uit van het grachtenbestek. “Een enorme impuls voor de recreatievaart door de stad zelf. Het wordt voor schippers veel gemakkelijker om Hasselt vanaf het Zwarte Water in te varen en er ook te verblijven,” vindt burgemeester Eddy Bilder. In de Prinsengracht komt een drijvende aanlegsteiger en eenzelfde voorziening krijgt een plek in het water tegenover de kalkovens. Bij deze aanlegplaatsen voor schepen wordt een stroomvoorziening geïnstalleerd.

Aan de kade langs het Zwarte Water kunnen schippers straks op meerdere punten water en elektriciteit tappen. Bilder: “We onderzoeken nog wat de beste plek is voor een sanitaire voorziening met douche en toilet.” Twee historische vrachtschepen, nu in gebruik als woonboot, krijgen binnenkort een vaste ligplaats bij de kalkovens.

Meerdere scheepseigenaren hadden hiervoor belangstelling. “Samen met de organisatie van ons maritieme evenement Hassailt en de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig hebben we een keuze gemaakt. Beide schepen passen in ieder geval prima in het water bij de kalkovens. Ze zijn zo’n dertig meter lang en varen straks dus een paar keer per jaar door de stadsgrachten”, aldus Bilder.

Expositie ‘Overijsselse’ eilanden in de Noord-Molukken

Onder het eiland Bacan in de Noord-Molukken liggen vier eilandjes die de … Verder lezen…

Verslag nieuwjaarsreceptie 2018

Nieuwjaarsreceptie 2018 De laatste jaren nam de belangstelling voor de nieuwjaarsborrel een … Verder lezen…