Historische Vereniging presenteert monumenten

Op dinsdag 29 september presenteert de Historische Vereniging Hasselt haar selectie voor de gemeentelijke monumenten in Hasselt. De bijeenkomst start om 19.30 uur in cultureel centrum Het Teeuwland en is gratis toegankelijk.

De Historische Vereniging Hasselt anticipeert met haar inventarisatie van monumenten op het erfgoedbeleid van de gemeente, dat eind 2014 door de gemeenteraad van Zwartewaterland is vastgesteld. Het opstellen van een gemeentelijke monumentenlijst was één van de prioriteiten in het erfgoedbeleid. De Historische Vereniging Hasselt heeft destijds de gemeente haar medewerking aangeboden. Burgemeester Eddy Bilder, verantwoordelijk voor het monumentenbeleid in Zwartewaterland, heeft van dit aanbod graag gebruik gemaakt.

Gemeentelijk monument

In Het Teeuwland zal de Historische Vereniging uitleggen hoe zij tot haar selectie van monumenten is gekomen. Niet alleen gebouwen komen in aanmerking voor de status van gemeentelijk monument, ook andere objecten zoals begraafplaatsen, parken en bruggen, maar ook archeologische monumenten komen in aanmerking. Tijdens de informatieavond zal de verenging uit Hasselt een aantal voorbeelden laten zien. De inventarisatie is uitgevoerd door de werkgroep Monumenten van de vereniging.

De historische binnenstad van Hasselt is sinds 1982 een beschermd stadsgezicht. Hasselt telt zo’n 75 rijksmonumenten. Het Rijk verleent deze status aan unieke en kenmerkende panden die het waard zijn om voor het nageslacht te bewaren. Ook de gemeente kan panden aanwijzen die belangrijk of interessant genoeg zijn om te beschermen. Momenteel heeft Hasselt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwartsluis, niet zulke gemeentelijke monumenten. Toch zijn er nog veel bijzondere panden en objecten die wel een beschermde gemeentelijke status verdienen. De werkgroep heeft haar kennis en ervaring ingezet bij het identificeren en inventariseren van deze monumenten in Hasselt.

Genemuiden en Zwartsluis

De opzet van de historische vereniging uit Hasselt zal ook gebruikt worden door de lokale erfgoedorganisaties in Zwartsluis en Genemuiden. Ook daar zal een inventarisatie van gemeentelijke monumenten worden gemaakt. De voorstellen van de drie plaatselijke verenigingen dienen als basis voor het vaststellen van een definitieve lijst met gemeentelijke monumenten. De uiteindelijke selectie zal samen met de gemeente en de professionele erfgoedorganisatie Het Oversticht worden bepaald.

07 apr 2019

Jaarvergadering 15 april 2019 vanaf 20.00 uur in het Oude Stadhuis

Agenda Opening: invulling/controle presentielijst en vaststelling van de agenda. Vaststelling jaarverslag over … Verder lezen…

31 mrt 2019

Expositie Onderwijs in Hasselt van 1 april tot en met 22 juni.

De expositie vertelt over het onderwijs vanaf de Middeleeuwen tot heden. Naast … Verder lezen…

31 mrt 2019

Lezing over de binnenvaart

Dinsdag 9 april 2019 20.00 uur Oude Stadhuis. Lezing over de binnenvaart, … Verder lezen…