Historische Vereniging zoekt materiaal over stoomtram

Waar nu de apotheker zijn medicijnen aanbiedt, daar stond vroeger het station van Hasselt. Dit jaar is het precies 100 jaar geleden, dat de eerste passagiers op de stoomtram konden stappen. Het tramlijntje van Zwolle naar Blokzijl heeft helaas maar twintig jaar bestaan. Na die tijd namen de busdiensten van de Noord West Hoek het openbaar vervoer over.

Ontspoorde stoomtram op dijk tussen Hasselt en Zwartsluis 2-8-1930 (foto NVBS Amersfoort) (1)

De Historische Vereniging Hasselt zal in juli en augustus met een tentoonstelling komen over de oude stoomtram. De vrijwilligers van de club zijn daarvoor de archieven ingedoken. Dit heeft tot nu toe al een schat aan informatie opgeleverd, bijvoorbeeld over de concurrentie met de Hasseltse scheepvaart. De brugwachter gaf schepen voorrang ten boven de tram. Hierdoor liep de tram soms aanzienlijke vertragingen op. De dijkverzakkingen ter hoogte van zwartsluis zorgden voor nog meer vertragingen, waardoor de tram regelmatig ontspoorde. Dit zijn wellicht de hoofdredenen geweest om dit project te doen stoppen.

Voldoende interessante verhalen dus, maar de tentoonstelling is niet compleet zonder objecten en foto’s. Van trammodellen tot dienstregelingen en tramkaartjes; alles wat met de tram in Hasselt te maken heeft is van harte welkom. Als u authentiek materiaal heeft en dit in bruikleen of schenking wil geven voor de tentoonstelling:

Neem dan contact met ons op: info@historischevereniginghasselt.nl Of loop gewoon even binnen in het Oude Stadhuis aan de markt 1 in Hasselt. Zie voor meer gegevens onze contactpagina.

07 apr 2019

Jaarvergadering 15 april 2019 vanaf 20.00 uur in het Oude Stadhuis

Agenda Opening: invulling/controle presentielijst en vaststelling van de agenda. Vaststelling jaarverslag over … Verder lezen…

31 mrt 2019

Expositie Onderwijs in Hasselt van 1 april tot en met 22 juni.

De expositie vertelt over het onderwijs vanaf de Middeleeuwen tot heden. Naast … Verder lezen…

31 mrt 2019

Lezing over de binnenvaart

Dinsdag 9 april 2019 20.00 uur Oude Stadhuis. Lezing over de binnenvaart, … Verder lezen…