Facebook Pagelike Widget

Historische Vereniging zoekt materiaal over stoomtram

Waar nu de apotheker zijn medicijnen aanbiedt, daar stond vroeger het station van Hasselt. Dit jaar is het precies 100 jaar geleden, dat de eerste passagiers op de stoomtram konden stappen. Het tramlijntje van Zwolle naar Blokzijl heeft helaas maar twintig jaar bestaan. Na die tijd namen de busdiensten van de Noord West Hoek het openbaar vervoer over.

Ontspoorde stoomtram op dijk tussen Hasselt en Zwartsluis 2-8-1930 (foto NVBS Amersfoort) (1)

De Historische Vereniging Hasselt zal in juli en augustus met een tentoonstelling komen over de oude stoomtram. De vrijwilligers van de club zijn daarvoor de archieven ingedoken. Dit heeft tot nu toe al een schat aan informatie opgeleverd, bijvoorbeeld over de concurrentie met de Hasseltse scheepvaart. De brugwachter gaf schepen voorrang ten boven de tram. Hierdoor liep de tram soms aanzienlijke vertragingen op. De dijkverzakkingen ter hoogte van zwartsluis zorgden voor nog meer vertragingen, waardoor de tram regelmatig ontspoorde. Dit zijn wellicht de hoofdredenen geweest om dit project te doen stoppen.

Voldoende interessante verhalen dus, maar de tentoonstelling is niet compleet zonder objecten en foto’s. Van trammodellen tot dienstregelingen en tramkaartjes; alles wat met de tram in Hasselt te maken heeft is van harte welkom. Als u authentiek materiaal heeft en dit in bruikleen of schenking wil geven voor de tentoonstelling:

Neem dan contact met ons op: info@historischevereniginghasselt.nl Of loop gewoon even binnen in het Oude Stadhuis aan de markt 1 in Hasselt. Zie voor meer gegevens onze contactpagina.

03 okt 2018

Foekepotterij

In veel plaatsen in ons land gaan op 11 november, Sint Maarten, … Verder lezen…

30 sep 2018