Statistieken

• 84.365

Impuls met grachtenplan

De gemeenteraad van Zwartewaterland is akkoord gegaan met een investering van 350.000 euro voor het Grachtenplan Hasselt. Belangrijkste en grootste investering is het opknappen van de bruggen.

d7ba5ac29504c7ec822adf57b8f37ba0Daarnaast is het verbeteren van aanlegvoorzieningen in de grachten opgenomen in de plannen. Met deze ontwikkelingen krijgt het toeristische scheepvaart door de grachten een impuls. De bruggen in Hasselt krijgen een opknapbeurt, omdat ze in het kader van het grachtenplan vaker open en dicht gaan. Om de bruggen veilig bedienbaar te maken wordt er ook elektronisch het één en ander aangepast. Ook het verbeteren van de aanlegvoorzieningen in de grachten is in het plan opgenomen. Hierbij moet onder andere worden gedacht aan een drijvende stijger in de Prinsengracht en één in de gracht tegenover de kalkovens. Bij deze aanlegplaatsen komen elektropunten voor stroomvoorziening. Er wordt nog onderzocht wat een geschikte locatie is voor een sanitaire voorziening met douche en toilet. Bij de kalkovens krijgen twee bewoonde historische bedrijfsvaartuigen binnenkort een vaste ligplaats. In overleg met het maritieme evenement Hassailt en een speciale commissie met betrokken deskundigen is in samenspraak met de Landelijke Vereniging tot behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB), een keuze gemaakt uit enkele belangstellende schippers. De geselecteerde schepen voldoen aan de opgestelde selectiecriteria en passen prima in deze omgeving bij de kalkovens. Enkele keren per jaar manoeuvreren de schepen van zo’n 30 meter lang door de grachten. Deze impuls is onderdeel van het totale centrumplan Hasselt. Voor meer informatie zie website Gemeente Zwartewaterland.

03 jun 2017

Hanzedagen in Kampen

In 2017 organiseert Kampen van 15 t/m 18 juni de Internationale Hanzedagen … Verder lezen…

12 mei 2017