Statistieken

• 83.379

Lezing HVH over gevonden scheepswrak De Hulk bij Hasselt

HASSELT- Op initiatief van de Historische Vereniging Hasselt komt scheepsarcheoloog Boudewijn Goudswaard uit Gouda op 25 februari naar Hasselt om een lezing te houden over scheepsarcheologie in het algemeen en in het bijzonder over “De Hulk”, het 16e- eeuwse scheepswrak dat toevalligerwijs  in 2013 in de rivier het Zwarte Water werd gevonden tijdens de zoektocht naar een gezonken plezierjacht.

GoudswaardGoudswaard is betrokken geweest bij het onderzoek, dat in augustus vorig jaar op verzoek van Rijkswaterstaat en de gemeente Zwartewaterland door het duikersteam van het nautische onderzoeksbureau Periplus Archiomare uit Amsterdam is verricht. De duikers hadden toen een paar dagen de tijd om het wrak te fotograferen en in te meten.

De Hulk, zo blijkt uit onderzoek naar de jaarringen van het hout, is waarschijnlijk kort na 1500 gebouwd. Het wrak, zo’n dertig meter lang en tien meter breed, is opmerkelijk gaaf gebleven, wat scheepsarcheologen razend enthousiast maakt. Over dit scheepstype is in tegenstelling tot de kogge weinig bekend, wat de vondst bij Hasselt des te opmerkelijker maakt. Qua bouw wijkt De Hulk duidelijk af van een kogge, die overnaads werd gebouwd. De Hasselter Hulk heeft een kromme voorsteven en een steiler staande achtersteven. Bovendien is de romp gebouwd op een zware, rechte kielbalk, die bij een kogge doorgaans ontbreekt.

De lezing van Goudswaard woensdag 25 februari in cultureel centrum Teeuwland aan de Karel Doormanstraat 30 begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. De Historische Vereniging, die normaliter resideert in het Oude Stadhuis aan de Markt, heeft deze locatie gekozen, gezien de te verwachten belangstelling en de toegankelijkheid voor mindervaliden. Volgens verwachting komt Periplus Archiomare binnenkort met de resultaten van het onderzoek. Als dat bekend is kan beslist worden wat er met het wrak gaat gebeuren. Wellicht dat Goudswaard al een tipje van de sluier kan oplichten.

Door: Hilma Tieks

06 jun 2017

Presentatie boek Scheepvaart/Opening expositie

Een nieuwe uitgave van de werkgroep Scheepvaart “Een uniek boek vol foto’s … Verder lezen…