Statistieken

• 83.379

Open Monumentendag 2014

In Hasselt vindt zaterdag 13 september de Landelijke Open Monumentendag plaats. De historische panden van het oude Hasselt zijn open gesteld voor het publiek. Thema dit jaar is “Op reis”

12630430-0Stichting Promotie Hanzestad Hasselt heeft ter gelegenheid van dit culturele evenementen een speciaal programma gemaakt. Voor het hele gezin zijn er tal van gratis activiteiten en bezienswaardigheden georganiseerd. Van 10.00 tot 17.00  zijn in heel Nederland en dus ook in Hasselt  alle monumenten geopend voor publiek. Het Oude Stadhuis, de Grote Markt en haar Toren, korenmolen De Zwaluw, de kalkovens, de Geroformeerde kerk en nieuw dit jaar, één van de Kleine Huisjes in de Rosmolenstraat. In en rondom de monumenten zijn allerlei activiteiten zoals: tentoonstellingen, rondleidingen en muziek- en zang. Ook het beklimmen van de toren met een bezoek aan het carillon of een rondrit in een stoomtractor op het kalkoventerrein behoren tot de mogelijkheden. Bijzonder zijn de schrijflessen uit vroeger tijden in het Kleine Huisje. Hier wordt wel een kleine vergoeding voor gevraagd. Ook de theatrale stadswandeling “kuier’n met de wasteile” is de moeite waard. Kinderen kunnen meerijden in de ponykar, figuurzagen of een broodje bakken bij de molen. Er rijdt een elektrische tram met een wagon, waarin bezoekers gratis mee kunnen rijden. Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van de rondvaartboot die permanent vaart tussen de kalkovens en de stieger aan het Zwartewater. Aan de kade kan ingescheept worden voor een rondvaaart op een historisch schip over het Zwarte Water. Voor een aantal activiteiten is het nodig om in te schrijven. Meer informatie is verkrijgbaar bij TIP gevestigd in het Oude Stadhuis aan de markt 1 in Hasselt (038-4773209).

Zie de website van Stichting Promotie Hanzestad Hasselt, www.sphh.nl voor het totale programmaoverzicht.

06 jun 2017

Presentatie boek Scheepvaart/Opening expositie

Een nieuwe uitgave van de werkgroep Scheepvaart “Een uniek boek vol foto’s … Verder lezen…

03 jun 2017