Statistieken

• 83.524

Per postkoets naar Lübeck

Daar de voorzitter deze avond dirigeerverplichtingen had, verwelkomde  vice – voorzitter Truida Moraal de spreker van hedenavond, Ton Kruithof uit Kampen, op hartelijke wijze.

foto KruithofVoor de pauze stond de postkoetsreis van Kampen naar Lübeck op het programma. Deze reis was in het kader van de Hanze. Voor deze tocht moest een kist met geschenken naar de plaats van bestemming gebracht worden. De meeste Hanzesteden liggen namelijk niet aan zee en waren derhalve niet per kogge bereikbaar. Wilde men deze steden per landauer bezoeken, dan moest men 2000 kilometers afleggen om uiteindelijk in Stralsund aan te komen.

Spreker vertelde uitvoerig over zijn ervaringen met het tweespanwagentje, een soort van Van Gent en Loos rijtuig uit de 19de eeuw, een kaasbrik, ook wel carpion genoemd, die was omgebouwd tot kampeerwagen. Het waren niet altijd prettige omstandigheden: regenachtige dagen, steile hellingen  en een kapotte tomtom. Dan maar op kompas in noordoostelijke richting verder. De ruim 35 bezoekers kregen prachtige foto’s te zien van fraaie Noord-Duitse plaatsen, stille landweggetjes, schitterende natuur en indrukwekkende paardenstallingen. De gastvrijheid stond in hoog aanzien en de maaltijden waren verrukkelijk en on-Hollands gratis. Wat dat betreft zijn de Duitsers in het verkeer minder gastvrij, volgens de verteller. We kregen mooie foto’s van het centrum van  de oude Hanzestad Lübeck te zien. De bouwmeester van een Kamper poort kwam uit deze Duitse stad. Met een goede kijk kun je wat overeenkomsten in beide steden ontdekken. De reis heeft tien dagen in beslag genomen. De terugreis duurde drie dagen langer. In de pauze kon de bezoeker zich verlustigen aan een gratis kopje koffie of thee met een Maxima-koekje erbij.

De tweede helft werd besteed aan de herinnering van de reis van Ludwig I, keurvorst van Hannover, die als koning George I naar Engeland vertrok in 1714, dus 300 jaar geleden. Saillant detail George sprak geen Engels. In 2014 werd deze reis met drie rijtuigen dunnetjes overgedaan, want Ludwig ging met een veel groter gevolg van 35 koetsen. Het derde rijtuig werd gemend door Ton Kruithof.

Wanneer er gepauzeerd werd knoopte men het paard vast aan het wiel, een Duitse vinding die zeer veilig is. Zo konden de paarden niet op hol slaan. Een tweede advies was dat je een paard nooit met het bit in de mond mag vastzetten. Het waarom mag men zelf bedenken. Toen de Nederlandse grens was gepasseerd had men genoeg van de schnaps en ging men graag over op oranjebitter. Vierhonderd kilometers waren inmiddels afgelegd van Hannover naar de grens, er bleven nog 175 over voor de laatste etappe van Zutphen naar Scheveningen, alwaar George I zich liet inschepen naar Londen.

Om 10.30 uur  werd Ton Kruithof bedankt voor zijn uitvoerige relaas met een doosje wijn, het boek “Tussen Hasselt en Amerika” en een hartelijk applaus van het aandachtige publiek.

Gerard Broekroelofs

06 jun 2017

Presentatie boek Scheepvaart/Opening expositie

Een nieuwe uitgave van de werkgroep Scheepvaart “Een uniek boek vol foto’s … Verder lezen…