Scheepvaart historie Hasselt boven water

HASSELT – De werkgroep Scheepvaart van de Historische Vereniging Hasselt heeft er jaren aan gewerkt, maar over precies een week kunnen de resultaten getoond worden. In het Oude Stadhuis in Hasselt houden de leden op 1 april een bijeenkomst met verhalen en beelden over schepen, schippers en scheepswerven uit de Hasselter geschiedenis.

image-4282860De Historische Vereniging Hasselt heeft sinds een aantal jaren een speciale werkgroep die de scheepvaarthistorie van de stad onderzoekt. De leden van de werkgroep bestuderen met name de scheepvaart in de negentiende en twintigste eeuw.

De werkgroep heeft inmiddels van meer dan zeshonderd in Hasselt gemaakte vaartuigen informatie kunnen achterhalen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om gegevens als bouwjaar, scheepstype, afmetingen en eigenaar. De informatie is boven water gehaald dankzij allerlei museumdepots, archiefbronnen en gesprekken met oud-schippers. Van verschillende schepen zijn zelfs nog bouwtekeningen en foto’s teruggevonden.

De leden van de werkgroep zijn vooral blij met de sluisbriefjes uit omstreeks 1935, die bij toeval in twee grote enveloppen bewaard zijn gebleven. Die geven veel informatie over schippers met hun schepen en lading op de Dedemsvaart. Het was dit vrachtverkeer dat in de negentiende eeuw voor een economische opleving van de stad zorgde. Diverse grotere en kleinere scheepwerven in het stadje produceerden of repareerden binnenvaartschepen en andere vaartuigen.

De toegang tot de bijeenkomst in het Oude Stadshuis is gratis, maar in verband met de beperkte ruimte is aanmelden gewenst. Dit kan voor 1 april bij Minie Buit, 038-4771973 ofm.buit@genne.nl.

07 apr 2019

Jaarvergadering 15 april 2019 vanaf 20.00 uur in het Oude Stadhuis

Agenda Opening: invulling/controle presentielijst en vaststelling van de agenda. Vaststelling jaarverslag over … Verder lezen…

31 mrt 2019

Expositie Onderwijs in Hasselt van 1 april tot en met 22 juni.

De expositie vertelt over het onderwijs vanaf de Middeleeuwen tot heden. Naast … Verder lezen…

31 mrt 2019

Lezing over de binnenvaart

Dinsdag 9 april 2019 20.00 uur Oude Stadhuis. Lezing over de binnenvaart, … Verder lezen…