Scheepvaart historie Hasselt boven water

HASSELT – De werkgroep Scheepvaart van de Historische Vereniging Hasselt heeft er jaren aan gewerkt, maar over precies een week kunnen de resultaten getoond worden. In het Oude Stadhuis in Hasselt houden de leden op 1 april een bijeenkomst met verhalen en beelden over schepen, schippers en scheepswerven uit de Hasselter geschiedenis.

image-4282860De Historische Vereniging Hasselt heeft sinds een aantal jaren een speciale werkgroep die de scheepvaarthistorie van de stad onderzoekt. De leden van de werkgroep bestuderen met name de scheepvaart in de negentiende en twintigste eeuw.

De werkgroep heeft inmiddels van meer dan zeshonderd in Hasselt gemaakte vaartuigen informatie kunnen achterhalen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om gegevens als bouwjaar, scheepstype, afmetingen en eigenaar. De informatie is boven water gehaald dankzij allerlei museumdepots, archiefbronnen en gesprekken met oud-schippers. Van verschillende schepen zijn zelfs nog bouwtekeningen en foto’s teruggevonden.

De leden van de werkgroep zijn vooral blij met de sluisbriefjes uit omstreeks 1935, die bij toeval in twee grote enveloppen bewaard zijn gebleven. Die geven veel informatie over schippers met hun schepen en lading op de Dedemsvaart. Het was dit vrachtverkeer dat in de negentiende eeuw voor een economische opleving van de stad zorgde. Diverse grotere en kleinere scheepwerven in het stadje produceerden of repareerden binnenvaartschepen en andere vaartuigen.

De toegang tot de bijeenkomst in het Oude Stadshuis is gratis, maar in verband met de beperkte ruimte is aanmelden gewenst. Dit kan voor 1 april bij Minie Buit, 038-4771973 ofm.buit@genne.nl.

09 jan 2019

Goed bezochte nieuwjaarsreceptie Historisch Vereniging Hasselt

De nieuwjaarsreceptie van de Historisch Vereniging Hasselt kon zich verheugen in een … Verder lezen…

09 jan 2019