Streektaal leeft volop in Hasselt

Jaarlijks avondje plat proatn in het Oude Stadhuis. Op dinsdag 18 november organiseert de vereniging haar jaarlijkse dialectavond. Een avond vol verhalen, gedichten en anekdotes in de Hasselter streektaal.
dialectwerkgroepVeel mensen hebben het gevoel dat ze zich het beste kunnen uitdrukken in hun eigen streektaal. Misschien is dat wel de verklaring voor de groeiende populariteit van de dialectavond in Hasselt. Steeds meer bezoekers weten jaarlijks de weg te vinden naar de gezellige avond plat proatn in het Oude Stadhuis.

Nieuwe leden werkgroep
Gelukkig zijn er in Hasselt nog volop inwoners, die het plaatselijke dialect een warm hart toedragen. Daar kunnen ze bij de dialectwerkgroep van de Historische Vereniging in Hasselt over meepraten. De werkgroep is de afgelopen jaren flink uitgebreid met nieuwe deelnemers. Corry Overmars, Bertien Brinkman, Drikus van de Kolk, Jan van Marle, Gerrie Eenkhoorn, Jan Grolleman, Henk Woelderink en Jan Haasjes vormen momenteel de harde kern van de club. Vol enthousiasme doen ze hun best om uitdrukkingen, zegswijzen en verhalen in het Hasselter dialect voor het nageslacht te bewaren. Belangstellenden krijgen tijdens de dialectavond een indruk van het arbeid die het afgelopen jaar door de werkgroep is verzet.

Op ontdekking met Drikus
Speciaal voor deze editie van de Dialectavond neemt Drikus van der Kolk de bezoekers mee op een denkbeeldige reis door Hasselt. Voor echte ‘Asselters’ behoeft Drikus geen introductie. Met de nodige humor en kwinkslagen zal hij het publiek attenderen op allerlei opmerkelijke wetenswaardigheden uit de historie van Hasselt. Ook de Grote Kerk, waar hij jarenlang werkzaam was als koster, zal zeker de revue passeren. Jan Grolleman draagt zorg voor een bijpassende fotopresentatie.

Hasselter Woordenboek
De dialectwerkgroep maakt deel uit van de Historische Vereniging Hasselt, die tot doel heeft om de kennis en belangstelling voor de geschiedenis van Hasselt en omgeving te bevorderen. Eén van de belangrijkste wapenfeiten van de dialectwerkgroep is het Hasselter Woordenboek, waarin enige jaren geleden de plaatselijke streektaal werd vastgelegd. Wie nog geen exemplaar van het woordenboek in huis heeft, kan dit gemis tijdens de dialectavond goedmaken.

Het programma start om 20:00 uur, maar vanaf 19:30 kan men al kennismaken onder het genot van een kopje koffie of thee. De toegang is gratis. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Corry Overmars Dialect

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…