Statistieken

• 84.365

Tentoonstelling brengt stoomtram weer tot leven

Door te blazen op een origineel spoorfluitje opende wethouder Gerrit Knol van de gemeente Zwartewaterland afgelopen vrijdag de tentoonstelling “Retourtje Hasselt” in het Oude Stadhuis in Hasselt. De expositie vertelt de geschiedenis van tramlijn Zwolle-Blokzijl. Een nostalgisch verhaal over passagiers, personeel, stations en locomotieven.

Retourtje Hasselt - opening 4-7-2014 (c) Jan GrollemanIn 1914 reed de eerste stoomtram van Zwolle naar Blokzijl. Op 31 augustus 1934 was de laatste rit. Hoewel de tramlijn maar twintig jaar heeft bestaan, was hij toch van groot belang voor het ontsluiten van de regio door het openbaar vervoer. Dit jaar is het precies een eeuw geleden, dat de stroomtram door Hasselt reed. Wat een mooie aanleiding is voor de Historische Vereniging in Hasselt om daar een expositie aan te wijden.

De tentoonstelling is opgezet als een nostalgische reis terug in de tijd. Met oude koffers, postzakken en kisten wordt de sfeer van het station in Hasselt weer tot leven gebracht. Dit station was twintig jaar een ontmoetingsplek midden in Hasselt. Op het rangeeremplacement stapten passagiers in en uit de tram en werden goederen, post en vee overgeladen. Daartoe had het station een speciale goederenloods met vee laadplaats. Lang werd gedacht dat het station na de sloop van de lijn volledig was verdwenen. Daarom was het ook een bijzondere verrassing toen de vereniging onlangs nog restanten van het station terugvond. Hiervan is een multimedia presentatie te zien op de tentoonstelling.

Hoewel de focus ligt op Station Hasselt is er ook ruime aandacht voor de overige halteplaatsen. Van station Zwolle, Zwartsluis, Vollenhove en Blokzijl zijn diverse oude foto’s te zien. Helaas zijn er maar heel weinig voorwerpen van de tramlijn bewaard gebleven. Gelukkig is er een papieren archief van de tram aangelegd en te zien in het Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Voor de tentoonstelling mochten daar enkele unieke stukken uit worden geleend. Ook van vele andere organisaties en particuliere bruikleengevers kreeg de vereniging volop medewerking. Hierdoor zijn op de tentoonstelling unieke voorwerpen en objecten te zien zoals: een antiek trambankje, een origineel stuk rail van de tramlijn en oude spoor petten.

Ook de oude brug over het Zwartewater krijgt in de tentoonstelling de nodige aandacht. De smalle brug was nogal eens een obstakel voor de stoomtram. De brugwachters gaven regelmatig voorrang aan het scheepvaartverkeer, waardoor de dienstregeling van de tram in het honderd liep. Later werd dit beter geregeld, zodat de tram op tijd kon rijden.

Op 31 augustus 1934 was de laatste rit van de tram. Het werd omschreven als een vrolijke begrafenis, waar de bevolking massaal afscheid nam van “hun” stoomtram. De spoorlijn en het materiaal werd verkocht en gesloopt. Het vervoer ging in het vervolg per auto, bus en vrachtwagen. Maar wat beelden, objecten en herinneringen aan de tramlijn zijn blijven bestaan en deze zijn te zien tot en met 30 augustus; op de tentoonstelling “Retourtje Hasselt”. U kunt de expositie bezichtigen van maandag tot en met zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.

03 jun 2017

Hanzedagen in Kampen

In 2017 organiseert Kampen van 15 t/m 18 juni de Internationale Hanzedagen … Verder lezen…

12 mei 2017