Facebook Pagelike Widget

Verslag nieuwjaarsreceptie 2018

Nieuwjaarsreceptie 2018

De laatste jaren nam de belangstelling voor de nieuwjaarsborrel een beetje af. Dus dacht het bestuur dat met een betere pr het bezoekersaantal wel weer wat zou toenemen. Met een stukje in de Koerier komt alles goed. Helaas is door allerlei feestelijkheden van eind december daar helemaal niets van terecht gekomen. Alleen nog een mailtje aan de werkgroepen. Het aantal afmeldingen vrolijkte ons ook niet op.

Gelukkig werden de uitgebreide voorbereidingen van Truida en Hilma rijkelijk beloond met een ruim aantal belangstellenden. En deze mensen, waaronder een wethouder,een raadslid en een voormalig burgemeester, konden genieten van gezellige gesprekken onder het genot van allerlei lekkere versnaperingen door beide dames geserveerd in een sfeervol aangeklede raadszaal.

In de tussentijd praatte voorzitter Hanny Becker ons bij over het voorbije jaar en blikte nog even in de toekomst aangaande onze plannen. Het ledental van 500 is nog niet bereik,t we zijn er zelfs 1 op achteruit gegaan en tellen nu 467 ingeschrevenen. Belangrijke momenten in 2017 waren de opening op 31 maart, de inzameldag van historisch materiaal op 8 april en de jaarvergadering op 10 april waarbij onze voorzitter officieel werd geïnstalleerd. Een hoogtepunt was de presentatie van het boek “Historie van de scheepvaart”geschreven door Willem van der Haar onder auspiciën van de werkgroep. Eppo Schmidt zorgde ervoor dat de 2 exposities : Expositie Portret Uniek van Nathalie van den Belt en Hanzestad Hasselt en zijn historie van de Scheepvaart in goede banen geleid werden. Het waren druk bezochte tentoonstellingen. De redactie van Hasselt Historiael heeft extra aandacht besteed aan scheepvaart en reformatie. Hanny en Marja zijn druk geweest met de teksten voor de vernieuwde ANWB- borden. Voor lezingen blijkt niet zoveel belangstelling te zijn. De geschiedenis van de Balpoottafel evenals die van het Overijssels dialect werden maar matig bezocht. Maar wanneer het Hasselt betreft is de belangstelling aanmerkelijk beter. Paul Rademakers lezing over kruisridders en moderne devotie trok een volle zaal. De website is aan vernieuwing toe en dat gaan we combineren met een site op Mijn Stad Mijn Dorp.

In dezelfde tussentijd ging onze persfotograaf, Gerrit Slurink, rond om een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen.

Als je je bezoekers een mooi ontvangst wil bieden doe je dat met goed gereedschap, kop en schotel en een echt glas en niet met  dat doorzichtige plastic.  Dat heeft echter wel  consequenties: er moet afgewassen worden. Gelukkig boden vele vrijwilligers zich spontaan aan. Ik zou een heleboel namen kunnen noemen maar dat doe ik niet. Stel dat er eentje vergeten wordt! Tegen elfen was alles afgewassen en konden kopjes en glazen weer op de juiste plek in de historische kast gezet worden en kon ieder voldaan huiswaarts keren.

Door: Gerard Broekroelofs

03 okt 2018

Foekepotterij

In veel plaatsen in ons land gaan op 11 november, Sint Maarten, … Verder lezen…