Facebook Pagelike Widget

Wat heeft ‘NIJNTJE’ van Dick Bruna te maken met de kerk van Hasselt ?

NU TE ZIEN

en nog veel meer over de kerkelijke geschiedenis van Hasselt in het

Oude Stadhuis ma. t/m vr. van 10-16 uur

Gerhard Bruna was van 1838 tot zijn dood in 1886 predikant van de   hervormde Gemeente in Hasselt. In 1839 trad hij in het huwelijk met Clara van der Halen.

Er werden zeven kinderen geboren, waaronder één meisje. Slechts twee zonen overleefden hun vader. Hij was actief betrokken bij de Vrijzinnige politiek en bij de oprichting van de liberaal – vrijzinnige kiesvereniging ‘Eendracht maakt Macht’. Vanaf 1910 werd dit de basis voor de Vrijzinnig Democratische Bond in de gemeenteraad van Hasselt. Hij schreef acht boeken over kerkelijke aangelegenheden. Sommige boeken werden uitgegeven door zijn zoon in Haarlem. De oudste zoon Hendrikus Bruna werd ook predikant. Hij ontpopte zich als een volleerd schrijver. De jongste zoon Albert Willem Bruna begon in 1868  te Haarlem een boekhandel. Hij was daarmee de eerste uitgever van Uitgeverij Bruna in de familie. Zijn zoon volgde hem op, maar achterkleinzoon Dick Bruna (1927) had andere plannen.  Hij werd tekenaar.

Zijn boeken van Nijntje zijn wereldberoemd!

Dominee Gerhard Bruna was zijn betovergrootvader.

Dominee Bruna werd in 1886 begraven op de oude begraafplaats in het Van Stolkspark, bij zijn eerste echtgenote, zijn vier jong overleden zoontjes en zijn enige dochter. Zijn grafsteen met afgeknapte zuil is nog op deze begraafplaats aanwezig.

13 sep 2018

Jaarlijkse Dialectavond

Op maandagavond 12 en dinsdagavond 13 november 2018 houdt de werkgroep dialect … Verder lezen…

05 aug 2018

Wat heeft ‘NIJNTJE’ van Dick Bruna te maken met de kerk van Hasselt ?

NU TE ZIEN      en nog veel meer over de kerkelijke geschiedenis … Verder lezen…

03 jun 2018

Expositie “Heimwee Eilanden”

NOG NIET GEWEEST?—- JAMMER! De expositie “Heimwee Eilanden” over Hasselt in de … Verder lezen…