Wat heeft ‘NIJNTJE’ van Dick Bruna te maken met de kerk van Hasselt ?

NU TE ZIEN

en nog veel meer over de kerkelijke geschiedenis van Hasselt in het

Oude Stadhuis ma. t/m vr. van 10-16 uur

Gerhard Bruna was van 1838 tot zijn dood in 1886 predikant van de   hervormde Gemeente in Hasselt. In 1839 trad hij in het huwelijk met Clara van der Halen.

Er werden zeven kinderen geboren, waaronder één meisje. Slechts twee zonen overleefden hun vader. Hij was actief betrokken bij de Vrijzinnige politiek en bij de oprichting van de liberaal – vrijzinnige kiesvereniging ‘Eendracht maakt Macht’. Vanaf 1910 werd dit de basis voor de Vrijzinnig Democratische Bond in de gemeenteraad van Hasselt. Hij schreef acht boeken over kerkelijke aangelegenheden. Sommige boeken werden uitgegeven door zijn zoon in Haarlem. De oudste zoon Hendrikus Bruna werd ook predikant. Hij ontpopte zich als een volleerd schrijver. De jongste zoon Albert Willem Bruna begon in 1868  te Haarlem een boekhandel. Hij was daarmee de eerste uitgever van Uitgeverij Bruna in de familie. Zijn zoon volgde hem op, maar achterkleinzoon Dick Bruna (1927) had andere plannen.  Hij werd tekenaar.

Zijn boeken van Nijntje zijn wereldberoemd!

Dominee Gerhard Bruna was zijn betovergrootvader.

Dominee Bruna werd in 1886 begraven op de oude begraafplaats in het Van Stolkspark, bij zijn eerste echtgenote, zijn vier jong overleden zoontjes en zijn enige dochter. Zijn grafsteen met afgeknapte zuil is nog op deze begraafplaats aanwezig.

21 mrt 2019

Inzameldag op zaterdag 6 april

Een van de doelstellingen van De Historische Vereniging Hasselt is het behoud … Verder lezen…

21 mrt 2019

Hasselt Historiael nr. 1 is uit.

Redactioneel Niemand zal het belang van goed onderwijs betwisten. Dankzij scholing zijn … Verder lezen…

10 mrt 2019

Vrijdag 29 maart om 17.00 uur vindt in het Oude Stadhuis de opening plaats van de expositie ‘Onderwijs in Hasselt’ door burgemeester ing. E. Bilder. Alle leden van onze vereniging worden hierbij van harte uitgenodigd.

Expositie onderwijs in Hasselt Marja Montanje en Eppo Schmidt We beginnen de … Verder lezen…