Archeologie

In het recente verleden zijn diverse opgravingen verricht in Hasselt onder auspiciën van stadsarcheoloog Hemmy Clevis van de Archeologische Dienst Zwolle. Het is de bedoeling een aantal rapporten van deze opgravingen in de toekomst op deze pagina te publiceren.

Gerrit Snijder heeft de afgelopen jaren veel vondsten geborgen tijdens het uitbaggeren van de stadsgrachten en de Molenwaard. De vondsten uit de periode : late middeleeuwen tot recent, zijn door hem schoongemaakt en geconserveerd. De vondsten die varieerden van kanonskogels, een Duitse helm tot een avegaar (palingsteker) waren vorig jaar te zien in het Oude Stadhuis tijdens de tentoonstelling “Allemaal Bagger”  Veel voorwerpen hadden te maken met de vele scheepswerven die Hasselt rijk was.

De werkgroep heeft een signaalfunctie richting  stadsarcheoloog Michael Klomp die door de gemeente Zwartewaterland wordt ingehuurd bij archeologisch onderzoek. Onlangs zijn nog waarnemingen gedaan bij het plaatsen van de ondergrondse vuilcontainers in de stad.

Er liggen nog vondsten uit eerdere opgravingen die verwerkt en gerestaureerd moeten worden. Belangstellenden hiervoor kunnen zich opgeven bij Paul Rademaker

10 mei 2019

Recept Skoape Kuukies

Tijdens de Nationale Molendag op zaterdag 11 mei worden bij molen De … Verder lezen…