Statistieken

• 97.204

Fotografie

De Historische Vereniging Hasselt heeft in de loop van haar bestaan een grote verzameling foto’s opgebouwd. Het beheren, inventariseren, beschrijven en rubriceren van deze collectie behoort tot de belangrijkste taken van de werkgroep Fotografie. Een andere doelstelling die de werkgroep nastreeft is de ontsluiting van het fotoarchief. Om de foto’s voor belangstellenden toegankelijk te maken is een start gemaakt met het digitaliseren van de collectie. Op deze website kunt u daar verschillende voorbeelden van zien.

rosmolen_1971
Rosmolenstraat met Heilige Geestgasthuis in 1971 voor de restauratie.

Het fotobestand van de vereniging is zeer divers qua samenstelling, variërend van portretten van bekende Hasselters tot groepsfoto’s van schoolklassen en verenigingen. Daarnaast zijn ook verschillende jubilea, festiviteiten en herdenkingen op de gevoelige plaat vastgelegd. Het grootste deel van het archief bestaat echter uit foto’s die een indruk geven van het Hasselter straatbeeld in heden en verleden. Al deze foto’s zijn stuk voor stuk unieke tijdsdocumenten, waarin Hasselt en zijn inwoners op een bepaald moment in de geschiedenis zijn vastgelegd.

Kalkovens_1991
De Kalkovens, in 1991 nog volop in bedrijf als kalkbranderij, zijn sinds de restauratie in 1994 een industrieel monument.

De werkgroep richt zich met haar activiteiten niet alleen op historische fotografie, maar ook op de huidige ontwikkelingen. Veranderingen in het stadsbeeld, door bijvoorbeeld afbraak, nieuwbouw en restauratie, worden zoveel mogelijk vastgelegd. Op deze manier hoopt de vereniging een uitgebreid beeldarchief op te bouwen. Door foto’s van verschillende periodes te vergelijken kan men pas goed zien wat er zoal veranderd is.

De fotowerkgroep bestaat uit: Truida Moraal-Groen (voorzitter), Herman ten Klooster, Willem van der Haar, Gerrie Eenkhoorn, Hilma Tieks, Wim van Tellingen en Gerrit Slurink.

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…

07 okt 2017