Statistieken

• 97.206

Tentoonstellingen

Op initiatief van de Historische Vereniging Hasselt wordt de expositieruimte op de begane grond van het Oude Stadhuis op de Markt weer actief gebruikt voor wisselende tentoonstellingen. De eerste was een foto-expositie met foto’s uit de privécollectie van de in februari 2007 overleden voorzitter Willem Brandenburg.

In het kader van het 25-jarig bestaan van de Historische Vereniging Hasselt trok van mei tot en met half september 2008 de foto-expositie “Focus op Hasselt” met meer dan 50 oude foto’s uit de eigen collectie, vele bezoekers van over de hele wereld.

stadhuisHet is zeker de bedoeling een dergelijke expositie te herhalen. In 2009 trok de expositie over het 200-jarig bestaan van het kanaal De Dedemsvaart vele enthousiaste bezoekers en in 2010 genoten velen zichtbaar van de expositie over de Heilige Stede. In 2012 was een fraaie expositie te zien over het baggerbedrijf Prins van Wijngaarden en in 2013 stonden exposities van de Hasselter kunstenaar Han Ferwerda (april-juni) en de eeuwenoude connecties tussen Hasselt en Amsterdam (juni-oktober) op het programma.

In 2014 werden in het voorjaar de vele baggervondsten van Gerrit Snijder geëxposeerd tijdens de tentoonstelling “Allemaal Bagger” en van juli tot september 2014 was er een tentoonstelling over de stoomtram van Hasselt te zien. Dit naar aanleiding van het feit dat 100 jaar geleden de tramlijn Zwolle-Blokzijl werd opgericht. Ondanks de korte bestaansperiode is deze tram een interessant onderwerp, gezien de vervoersgeschiedenis met Zwolle, Zwartsluis, Vollenhove en Blokzijl.

In 2015 was er van april tot juni een expositie van Eppo Schmidt  zijn schilderijen. Van juli tot en met augustus exposeerde ontwerpbureau Sentido met schilderijen en ontwerpen van huisstijlen en logo’s.

In het oude Stadhuis in Hasselt exposeerde Hasselter Ben van der Vegte van  zaterdag 9 april t/m zaterdag 11 juni  2016  een aantal van zijn schilderwerken. Er waren veel  nieuwe schilderijen van het schilderachtige Hasselt te bewonderen. Van 24 juni tot eind september 2016 was er een door Eppo Smidt samengestelde expositie  te bezichtigen met het thema “Spelende Kinderen/Winkelende Moeders”.

Nathalie van den Belt-Cornelis exposeert van 8 april tot 1 juli 2017 met haar tekeningen in het Oude Stadhuis met als thema “Portret Uniek”.  Na de geboorte van haar zoontje is ze verschillende tekenmaterialen uit gaan proberen en kwam uiteindelijk op pastelkrijt en potlood uit. Deze materialen zorgen voor een mooi en zacht uiterlijk van de tekening en maken deze realistisch. In 2015 heeft ze meegedaan aan de expositie van “Hasselts Oogst” bij de kalkovens en heeft ze op verschillende markten gestaan. Haar werken bestaan voornamelijk uit portretten van kinderen, dieren en volwassenen.

De tentoonstellingen zijn jaarlijks van april tot oktober dagelijks (behalve zondags) gratis te bezichtigen van 11.00-15.00 uur, tijdens de openingsuren van het Toeristisch Informatie Punt (TIP). Voor meer informatie kunt u contact opnemen via 038-477 3209.

18 okt 2017

Jaarlijkse dialectavonden

Jaarlijkse dialectavonden Historische Vereniging Hasselt. Altijd al van plan geweest om eens … Verder lezen…

07 okt 2017