agenda:  

Lezing Lotte Jensen over de Watersnoodramp 18

04-02-2025

Teeuwland
20:00 uur

Expositie Stormramp 1825

28-03-2025

Oude Stadhuis

Scheepsbouw in Hasselt

Scheepsbouw is in Hasselt een economische factor met een lange geschiedenis.

Van Aller

In het begin van de twintigste eeuw was scheepswerf Van Aller uitgegroeid tot een werf van meer dan regionale betekenis. Van Aller had blijk gegeven van een goede toekomstvisie met de aanleg van een grote werf buitendijks op het bolwerk. Een groot werfterrein en de ligging aan groot vaarwater zouden voor een bedrijf met meer dan regionale ambities goede toekomstperspectieven kunnen bieden. Met een scheepsbouwkundige studie onderscheidde men zich van de regionale scheepsbouwers die generaties lang "op het oog" houten schepen hadden gebouwd. In 1874 vestigde Jan van Aller zich als scheepsbouwmeester in Hasselt. De werf bevond zich aan het einde van de stadsgracht waar nu het woonhuis van de fam.Bodewes staat. Al op 7 mei 1886 wordt op het verzoek van J. van Aller aan de stad Hasselt om op het Molenbolwerk grond in erfpacht te mogen nemen positief gereageerd. Er moest een werf met o.a. een dwarshelling en meerdere langshellingen komen waarvoor op de oude werf aan het einde van de stadsgracht bij lange na geen plaats was. Met het voorbereidende werk zoals het uitbaggeren van de Streng, werd in 1890 een begin gemaakt. De oude werf bleef in gebruik voor reparatie en onderhoud van kleinere schepen voor binnenvaart en visserij. J. van Aller overleed onverwachts op 5 juni 1909 op 55 jarige leeftijd, waarna zijn weduwe, mevr. H. van Aller van Meerveld het bedrijf voortzette onder de naam "De erven J. van Aller". Oudste zoon Gerardus had algemene procuratie. Verder werkten Gijsbert en Christiaan van Aller in het bedrijf.

Lees verder via de Beeldbank in Hasselt Historiael

2012 nr. 2  over de Princenhage 1918, Mannus Fortuin, Hendrik van den Berg, Casper Kremer,