agenda:

18-03-2024

Oude Stadhuis
20:00 uur

Expositie: "Loof den Heere"

01-04-2024

Oude Stadhuis

Volkscultuur

Op deze pagina hebben we een serie onderwerpen verzameld over de volkscultuur in Hasselt. Onderwerpen die te maken hebben met de cultuur, het leven van alle dag, hoe we leven, wonen en werken. Het gaat om gewoontes, gebruiken en tradities van vroeger en nu. Dingen die ons dagelijks leven vorm geven. Er is ook verband met normen en waarden. Volkscultuur is overal aanwezig, maar niet altijd even zichtbaar. Het gaat om de cultuur van een groep mensen die in Hasselt woont. Maar vaak verschilt deze cultuur niet zoveel van wat men in omliggende plaatsen gewoon is te doen. Sommige uitingen zijn regionaal of zelfs landelijk herkenbaar. Volkscultuur is dynamisch, veranderingen vinden dagelijks plaats. Gewoontes veranderen, rituelen verdwijnen of worden aangepast. Soms worden ze aan een nieuwe generatie doorgegeven die er net weer iets anders mee omgaat. Maar ook de nieuwe generatie vormt zijn eigen gewoontes en gebruiken.

Foekepot

Volksvermaken in Hasselt

Hasselter dialect

22-02-2024

Het verhaal van Johannes Lodewijk Dulcken

Johannes Lodewijk Dulcken, Meester Orgel- en Klavecimbelbouwer. Hij is de zoon van de beroemde Daniel Dulcken in Anwerpen. Tussen 1762 en 1776 wo... Lees verder...

14-02-2024

Yad Vashem onderscheiding voor Berendina Grol

Yad Vashem onderscheiding voor Berendina Grolleman van Assen.<... Lees verder...

Beeldbank archief

Ontdek ons fotoalbum vol historische foto’s. Lees hier ook de interessante nummers van Hasselt Historiael.

Hasselt Historiael

Elk kwartaal ontvangen onze leden een minstens 24 pagina`s tellend blad vol mooie artikelen en verhalen.

Bekende Hasselters

Misschien is Kiliaen van Rensselaer wel de bekendste Hasselter, maar hij is een van de vele historische figuren.

Gasten
en berichten

Genoten van alle prachtige verhalen en foto’s? Laat hier uw reactie en eventueel uw vragen achter.

UITGELICHT

Op deze website hebben we veel interessant materiaal verzameld. U kunt dat ontdekken door het menu boven aan de site te gebruiken.

Hierboven en hieronder Enkele items die we voor u hebben uitgelicht.
Daardoor kunt u snel naar de foto’s op onze Beeldbank en andere aansprekende onderdelen. Ook gemakkelijk bij uw volgende bezoek wanneer er weer nieuw materiaal is geplaatst.