agenda:

Sluuspoort Zwartsluis
20:00 uur

Bekende Hasselters

Hasselt is een stad met een lange rijke historie. Het was een belangrijke vestingstad en door zijn ligging een handelsplaats  van betekenis.  Personen van elders vestigden zich hier en geboren Hasselters zwierven de hele wereld over.  In de 800 jarige geschiedenis van de stad levert dat een groot aantal bekende personen op. Bekende Hasselters.

We kunnen daarbij onderscheid maken tussen Hasselters van geboorte die, door hun doen en laten buiten Hasselt,  bekendheid verwierven en inwoners van Hasselters die binnen Hasselt bekend werden door bijvoorbeeld hun rol in de het bestuur, de economie,  het kerkelijk leven of in het sociale en culturele leven.

Kiliaen van Rensselaer, geboren op de Hoogstraat In Hasselt, mede-grondlegger van New York

Prins van Wijngaarden, baggeraar

J.P. Roijer , burgemeester

Jaap Drupsteen, kunstenaar, ontwerper van bankbiljetten

26-11-2021

"Atlas van Overijssel" wint prijs

Beeldbank archief

Ontdek ons fotoalbum vol historische foto’s. Lees hier ook de interessante nummers van Hasselt Historiael.

Hasselt Historiael

Elk kwartaal ontvangen onze leden een minstens 24 pagina`s tellend blad vol mooie artikelen en verhalen.

Bekende Hasselters

Misschien is Kiliaen van Rensselaer wel de bekendste Hasselter, maar hij is een van de vele historische figuren.

Gasten
en berichten

Genoten van alle prachtige verhalen en foto’s? Laat hier uw reactie en eventueel uw vragen achter.

UITGELICHT

Op deze website hebben we veel interessant materiaal verzameld. U kunt dat ontdekken door het menu boven aan de site te gebruiken.

Hierboven en hieronder Enkele items die we voor u hebben uitgelicht.
Daardoor kunt u snel naar de foto’s op onze Beeldbank en andere aansprekende onderdelen. Ook gemakkelijk bij uw volgende bezoek wanneer er weer nieuw materiaal is geplaatst.