agenda:

Sluuspoort Zwartsluis
20:00 uur

Hasselt Historiael

HASSELT HISTORIAEL is het ledenblad van onze Historische Vereniging.

De redactie probeert elk kwartaal het blad te vullen met artikelen over de geschiedenis van Hasselt in de breedste zin van het woord. Vrijwel vanaf de oprichting van de Vereniging in 1983 is het blad Hasselt Historiael met een frequentie van eenmaal per kwartaal verschenen. In dit blad wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van Hasselt, aan personen uit de geschiedenis, aan belangrijke gebeurtenissen, aan boeken die over Hasselt verschijnen en aan archeologisch- en bouwkundig onderzoek dat regelmatig door onze vereniging plaatsvindt. Hasselt Historiael geeft de lezer een levendig inzicht in de geschiedenis, cultuur en architectuur van Oud-Hasselt. Het blad verschijnt in de maanden maart, juni, september en december.

Archief

In de Beeldbank zijn alle nummers van Hasselt Historiael, ouder dan twee jaar, te lezen. U kunt ze vinden via Album of Documenten en daarna Hasselt Historiael. Via de zoekfunctie kunt u ook zoeken naar elk gewenst onderwerp. In de selectie die dan verschijnt, kunt u door te bladeren het onderwerp vinden.

Inhoud van het juninummer 2021 (38e jrg. nr. 2) van Hasselt Historiael:

• Het verborgen verleden van de Hasselter huisschilder Derk Georg de Vries (1928-1984) door Hans Gloerich
  • Zuivelfabrieken in Hasselt. Deel 1 door Henk Poelarends
  • De geschiedenis ven de Veerpoort na 1827 door Jan Holtrust
  • Jan Veldman, boer, koopman en logementhouder door Henk Poelarends
  • Hasselter Advertentieblad door Hanny Becker
  • Uit Johanna’s keuken door Truida Moraal – Groen

Inhoud van het septembernummer 2021 (38e jrg. nr. 3):

• De Nadorst, buurman van de Fortuijn deel 1 door Hans Gloerich
  • Jan Veldman, boer, koopman en logementhouder deel 2 door Henk Poelarends
  • Veepest in de 18e eeuw in Mastenbroek door Asje Palland
  • Hendrik Nieuwenkamp door Marja Montanje
  • Hasselter Advertentieblad door Hanny Becker
  • Uit Johanna’s keuken door Truida Moraal – Groen

Leden van de HVH krijgen het blad gratis thuisgestuurd. Het lidmaatschap geldt voor 1 kalenderjaar. Opzegging verloopt schriftelijk en moet voor een december gedaan zijn. Het lidmaatschap kost 19 euro per jaar (automatische incasso) Losse nummers van Hasselt Historiael kosten € 5,50 exclusief verzendkosten. U kunt ook losse exemplaren kopen op het Oude Stadhuis te Hasselt en bij Lokaal 5 aan de Hoogstraat 2.

Wilt u een bijdrage leveren, stuur dan het artikel en foto’s voor ons tijdschrift uiterlijk de laatste twee weken van ieder kwartaal naar de redactie.
Teksten graag in Word-bestand en foto’s apart in jpg-formaat. Stuur uw mail naar redactie@historischevereniginghasselt.nl

Informatie over de werkgroep

26-11-2021

"Atlas van Overijssel" wint prijs

Beeldbank archief

Ontdek ons fotoalbum vol historische foto’s. Lees hier ook de interessante nummers van Hasselt Historiael.

Hasselt Historiael

Elk kwartaal ontvangen onze leden een minstens 24 pagina`s tellend blad vol mooie artikelen en verhalen.

Bekende Hasselters

Misschien is Kiliaen van Rensselaer wel de bekendste Hasselter, maar hij is een van de vele historische figuren.

Gasten
en berichten

Genoten van alle prachtige verhalen en foto’s? Laat hier uw reactie en eventueel uw vragen achter.

UITGELICHT

Op deze website hebben we veel interessant materiaal verzameld. U kunt dat ontdekken door het menu boven aan de site te gebruiken.

Hierboven en hieronder Enkele items die we voor u hebben uitgelicht.
Daardoor kunt u snel naar de foto’s op onze Beeldbank en andere aansprekende onderdelen. Ook gemakkelijk bij uw volgende bezoek wanneer er weer nieuw materiaal is geplaatst.