agenda:

Oude Stadhuis
20:00 uur

Hasselt Historiael

HASSELT HISTORIAEL is het ledenblad van onze Historische Vereniging.

De redactie probeert elk kwartaal het blad te vullen met artikelen over de geschiedenis van Hasselt in de breedste zin van het woord. Vrijwel vanaf de oprichting van de Vereniging in 1983 is het blad Hasselt Historiael met een frequentie van eenmaal per kwartaal verschenen. In dit blad wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van Hasselt, aan personen uit de geschiedenis, aan belangrijke gebeurtenissen, aan boeken die over Hasselt verschijnen en aan archeologisch- en bouwkundig onderzoek dat regelmatig door onze vereniging plaatsvindt. Hasselt Historiael geeft de lezer een levendig inzicht in de geschiedenis, cultuur en architectuur van Oud-Hasselt. Het blad verschijnt in de maanden maart, juni, september en december.

Archief

In de Beeldbank zijn alle nummers van Hasselt Historiael, ouder dan twee jaar, te lezen. U kunt ze vinden via Beeldbank naar Album en daarna Hasselt Historiael. Via de zoekfunctie in het hoofdmenu van de Beeldbank kunt u ook zoeken naar elk gewenst onderwerp. In de selectie die dan verschijnt, kunt u door te bladeren het onderwerp vinden.

Inhoud van het septembernummer 2022 (39e jrg. nr. 3)

Hannekemaaiers vestigden zich in Hasselt (2)             Hans Gloerich
Calicotweverijen in Hasselt (2)                                     Henk Poelarends en Marja Montanje
Hasselter Advertentieblad 28 maart 1934                    Hanny Becker
Werk en Rust                                                                Henk Poelarends
Kinderarbeid                                                                 Marja Montanje
Notulen alg. ledenvergadering 19 april 2022               Nico Schra

Inhoud van het juninummer 2022 (39e jrg. nr. 2)

‘t Olde Gasthuis. Het Oude Gasthuis in Hasselt           J. Kijk in de Vegte
Fok- en Controlevereniging Hasselt en Omstreken     Henk Poelarends
Opening van de gedeeltelijk herbouwde Veerpoort    Jan Holthuis
Calicotweverijen in Hasselt                                           Marja Montanje en Henk Poelarends
Hasselter Advertentieblad. Februari – 28 Maart 1934  Hanny Becker
Het verweer van Hasselt tegen de Kritiek op de snelle capitulatie... Hans Gloerich
Hannekemaaiers vestigden zich in Hasselt                   Hans Gloerich

Inhoud van het maartnummer 2022 (39e jrg. nr 1)

• Klaver Drie in de kerk van Mastenbroek    Asje Palland
  • Op 24 juni 1672 gaf Hasselt zich zonder slag of stoot over...   Hans Gloerich
  • Zuivelfabrieken in Hasselt. Deel 3 Zuivelfabriek Juliana    Henk Poelarends
  • Burgemeesters van Hasselt; Archibald Maclaine Pont   Marja Montagne
  • Uit Johanna's keuken; Sprakeloos Truida Moraal- Groen
  • Hasselter Advertentieblad. December 1933    Hanny Becker
  • Index Hasselt Historiael.  jaargang 38 2021

Leden van de HVH krijgen het blad gratis thuisgestuurd. Het lidmaatschap geldt voor 1 kalenderjaar. Opzegging verloopt schriftelijk en moet voor een december gedaan zijn. Het lidmaatschap kost 19 euro per jaar (automatische incasso) Losse nummers van Hasselt Historiael kosten € 5,50 exclusief verzendkosten. U kunt ook losse exemplaren kopen op het Oude Stadhuis te Hasselt en bij Lokaal 5 aan de Hoogstraat 2. Het formulier om lid te worden kunt u hier downloaden.

Wilt u een bijdrage leveren, stuur dan het artikel en foto’s voor ons tijdschrift uiterlijk de laatste twee weken van ieder kwartaal naar de redactie.
Teksten graag in Word-bestand en foto’s apart in jpg-formaat. Stuur uw mail naar redactie@historischevereniginghasselt.nl

Informatie over de werkgroep

18-11-2022

De "Hasselt" als slavenschip

In de loop der jaren zijn er in Hasselt Historiael diverse artikelen gepubliceerd, die betrekking hadden op het her en der voorkomen van de naam Ha... Lees verder...

10-11-2022

Presentatie over De Dageraad

De voormalige raadszaal van het Oude Stadhuis was dinsdag tot de laatste plaats bezet met oud-schippers en ge... Lees verder...

Beeldbank archief

Ontdek ons fotoalbum vol historische foto’s. Lees hier ook de interessante nummers van Hasselt Historiael.

Hasselt Historiael

Elk kwartaal ontvangen onze leden een minstens 24 pagina`s tellend blad vol mooie artikelen en verhalen.

Bekende Hasselters

Misschien is Kiliaen van Rensselaer wel de bekendste Hasselter, maar hij is een van de vele historische figuren.

Gasten
en berichten

Genoten van alle prachtige verhalen en foto’s? Laat hier uw reactie en eventueel uw vragen achter.

UITGELICHT

Op deze website hebben we veel interessant materiaal verzameld. U kunt dat ontdekken door het menu boven aan de site te gebruiken.

Hierboven en hieronder Enkele items die we voor u hebben uitgelicht.
Daardoor kunt u snel naar de foto’s op onze Beeldbank en andere aansprekende onderdelen. Ook gemakkelijk bij uw volgende bezoek wanneer er weer nieuw materiaal is geplaatst.