Werkgroep genealogie

Albert Kroes schreef onderstaand verhaal over zijn hobby. Helaas is Albert in januari 2024 overleden. De leden van de vereniging denken met dankbaarheid terug aan de jaren waarin hij vol enthousiasme deel uitmaakte van onze vereniging.

Binnen de Historische Vereniging Hasselt was Eimert Brem jaren geleden al met genealogie bezig. Albert Kroes heeft een poosje met hem samengewerkt, maar sinds zijn vertrek is hij alleen overgebleven.

Zijn doel is zoveel mogelijk genealogieën samen te stellen van families die zijn interesse hebben of waar mensen naar vragen. Lang voordat hij bij de HVH kwam, was hij al bezig met genealogie in Mastenbroek, op Kampereiland en in omliggende plaatsen. In 1994 kwam hij in Hasselt wonen en betrekt hij die plaats er ook bij. Behalve van ‘gewone’ families uit een wijde regio rond Hasselt (grofweg de driehoek Oldebroek-Dalfsen-Giethoorn en sinds kort Schokland), legt hij ook gegevens vast over aanzienlijke, adellijke en koninklijke families en over bekende personen van wie de voorouders uit onze regio komen.

Informatie verkrijgt hij via internet, familieboeken (meestal niet in de handel), kranten, huis-aan-huisbladen, kerkbladen, contacten in binnen- en buitenland, en alles wat hij maar te pakken kan krijgen. Archiefonderzoek (HCO) is voorlopig niet aan de orde. Hij maakt gebruik van het  genealogieprogramma  Genkwa en beschikt over gegevens van meer dan 330.000 personen. Zijn gegevens worden niet gepubliceerd, tenzij hierom gevraagd wordt. Wel heeft hij meegewerkt aan diverse familieboeken, wat er in de praktijk op neerkomt dat hij ze helemaal zelf gemaakt heeft. En hij wisselt gegevens uit met mede-onderzoekers.

Er is jaren geleden in het Oude Stadhuis een genealogiedag geweest, waar ook de man achter de website Stichting Families Vegt en Van der Vegt aanwezig was. Verder heeft hij  enkele jaren geleden in samenwerking met de Historische Vereniging Zwartsluis een workshop genealogie en een lezing over genealogie georganiseerd en een lezing over achternamen, met spreker Wim Huijsmans van het HCO.

Een van de leukste vondsten van de laatste jaren is de ontdekking van levende nazaten van Maarten Luther. Overigens is in Hasselt de interesse voor genealogie minimaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Genemuiden.

Eigenlijk is hij altijd wel met een of meerdere families bezig. Elke keer dienen zich weer andere zoekonderwerpen aan. Hij houdt zich in eerste instantie puur met genealogieën bezig en slechts zijdelings met woonplaatsen, adressen en oude gebouwen/boerderijen. Als het aan de orde is of gevraagd wordt, slaat hij daarover wel informatie op.

Interesse in de genealogie van Hasselter families?

Ga naar bestanden

Opening expositie 'Looft den Heere"

Een foto-impressie van de opening van de expositie.

Vanmorgen heeft wethouder H. Rietman in het Oude Stadhuis onder grote belangstelling, wa... Lees verder...

03-04-2024

Expositie 'Looft den Heere'

Expositie ‘Looft den Heere’ in het Oude Stadhuis

Op 13 april om ... Lees verder...

Beeldbank archief

Ontdek ons fotoalbum vol historische foto’s. Lees hier ook de interessante nummers van Hasselt Historiael.

Hasselt Historiael

Elk kwartaal ontvangen onze leden een minstens 24 pagina`s tellend blad vol mooie artikelen en verhalen.

Bekende Hasselters

Misschien is Kiliaen van Rensselaer wel de bekendste Hasselter, maar hij is een van de vele historische figuren.

Gasten
en berichten

Genoten van alle prachtige verhalen en foto’s? Laat hier uw reactie en eventueel uw vragen achter.

UITGELICHT

Op deze website hebben we veel interessant materiaal verzameld. U kunt dat ontdekken door het menu boven aan de site te gebruiken.

Hierboven en hieronder Enkele items die we voor u hebben uitgelicht.
Daardoor kunt u snel naar de foto’s op onze Beeldbank en andere aansprekende onderdelen. Ook gemakkelijk bij uw volgende bezoek wanneer er weer nieuw materiaal is geplaatst.