Nieuwstraat 13

Gildehuis

Direct naast de huidige "De Regenboog" bevond zich in 1800 aan de Nieuwstraat nogmaals een dubbel pand, aangeduid als 'schoolhuis en erf. Eigendom van de stad Hasselt. Dit pand was in 1807 ingericht als school, in 1795 was het een kazerne, in 1794 een hospitaal en daarvóór in gebruik als ... Gildehuis en krijgsraadskamer. In l824 worden de Franse school en de Nederduitse school in Hasselt samengevoegd onder de naam Stadsburgerschool, deze krijgt onderdak in het schoolgebouw aan de Nieuwstraat. Stadstimmerman J. J. Bode breidt het gebouw uit voor fl 320,-. In 1857 treedt een nieuwe schoolwet in werking. Mede aanleiding voor een geheel nieuw schoolgebouw op dezelfde plaats, dat in 1864 wordt voltooid. De huidige situatie heeft op dit perceel de in 1980 gebouwde helft van het nieuwe verenigingsgebouw "De Regenboog". Op kad. nr. 299 bevindt zich de gerestaureerde gevel van de in 1864 nieuw gebouwde school.

Lees verder via de Beeldbank in Hasselt Historiael

2010 nr. 3 Het Gildehuis in Hasselt