lezing Sippy Tigchelaar

09-04-2024

Expositie:

Hoogstraat 16

Hoogstraat 16  (geen gemeentelijk monument, wel een bijzonder object)

Inleiding

(Voormalig) WINKEL/WOONHUIS, gebouwd rond 1910. Het winkel/ woonhuis is opvallend gedetailleerd en gelegen in het centrum van Hasselt.

Omschrijving

Het winkel/woonhuis is opgetrokken vanuit een rechthoekige plattegrond, in baksteen op een gepleisterde plint, over twee bouwlagen en onder een met pannen gedekt schilddak. De asymmetrische voorgevel heeft een risalerende ingangspartij met teruggelegen ingang onder een segmentboog met aanzet -en sluitstenen. Daarboven een venster en een opgemetselde dakkapel. De entree wordt aan beide zijden geflankeerd door een groot venster  met bovenlichten en roedeverdeling. De strek boven de vensters heeft een lichte vertanding. Op de verdieping bevinden zich vijf vensters onder een rondboog met aanzet- en sluitstenen. Onder de daklijst bevindt zich een tandlijst van metselwerk. De middenpartij wordt bovenaan afgesloten met een gemetselde topgevel waarin een venster is aangebracht. In het dakvlak bevindt zich aan de rechterzijde een houten dakkapel met topgeveltje.