agenda:

Expositie Veerpoort

15-07-2022

Gemeentehuis

Van Stolkspark ( R.K. begraafplaats)

Van Stolkspark ong.

Inleiding

R.K. BEGRAAFPLAATS, gesticht in 1829 in opdracht van de kerkmeester A. Velthuis. De begraafplaats bevat een baarhuisje uit 1878 en een monumentaal toegangshek.

Omschrijving

De begraafplaats heeft een trapeziumvormige plattegrond. De oppervlakte is enige jaren geleden aan de westzijde uitgebreid. Een centraal pad verbindt het toegangshek met het baarhuisje, links en rechts van dit pad bevinden zich de zerken. De entree heeft gepleisterde bakstenen kolommen waaraan smeedijzeren hekken hangen. Een boog met daarop tekst en een kruis bevindt zich tussen de pijlers. Het baarhuisje is opgetrokken vanuit een rechthoekige plattegrond, op een gepleisterde plint, onder een met leien gedekt zadeldak. Boven de ingang een houten dakruiter met luidklok. De voorgevel heeft een entree met bovenlicht onder een spitsboog. De achtergevel is driezijdig gesloten. In de zij- en achtergevel enkele gietijzeren spitsboogvensters met roedeverdeling.