agenda:  

Docuserie over het Rampjaar

16-12-2022

NPO

Nieuwjaarsreceptie

09-01-2023

Oude Stadhuis
20:00 uur

De Dedemsvaart

I

Op 9 juli 1809 ging in Hasselt de eerste schop de grond in voor de aanleg van het 40 kilometer lange kanaal de Dedemsvaart. Mr. W.J. Baron van Dedem (1776-1851) liet het kanaal naar Gramsbergen graven voor de afwatering van de veengebieden en het vervoer van de afgegraven turf. De aansluiting van het kanaal via de Stadsgracht op het Zwarte Water zorgde voor een economische opleving in Hasselt. In 1850 bijvoorbeeld passeerden meer dan 9.000 schepen de grachten. Dat bracht wel- vaart en bedrijvigheid (turfoverslag, scheepswerven, schelpen- branderij, middenstand). Na de Tweede Wereldoorlog verloor het kanaal zijn betekenis en werd het gedeeltelijk gedempt.

II

In de eerste helft van de 19e eeuw werd in opdracht van Mr. W.J. Baron van Dedem een kanaal gegraven van Hasselt naar Gramsbergen. Het diende voor de afwatering van de veengebieden en het vervoer van de afgegraven turf. In verband met het verval van circa negen meter werden in het 40 kilometer lange kanaal acht sluizen gebouwd. Bij de sluizen en bruggen vestigden zich allerlei bedrijfjes (werkplaatsen, winkels, cafés). Zo ontstonden dorpen als Balkbrug, Dedemsvaart en Lutten. Na de Tweede Wereldoorlog nam de betekenis van het kanaal voor de scheepvaart af. In 1965 werd besloten het gedeelte- lijk te dempen om plaats te maken voor een autoweg.