lezing Sippy Tigchelaar

09-04-2024

Expositie:

13-04-2024

Kiliaen van Rensselaer huis wordt museum

Publiek binnenkort welkom in geboortehuis Kiliaen van Rensselaer

U kunt verder lezen via deze link

Het geboortehuis van Kiliaen van Rensselaer in Hasselt wordt opengesteld voor publiek. De nieuwe eigenaar, The Vanneau Foundation uit Harderwijk, wil het pand inrichten als expositieruimte. Het is de bedoeling dat er een permanente tentoonstelling komt over Van Rensselaer met aandacht voor zijn jonge jaren in Hasselt, hoe hij in Amsterdam fortuin maakte en daarmee zijn eigen kolonie ontwikkelde nabij Nieuw Amsterdam, het latere New York. Ook zullen de gevolgen van het kolonialisme en de 17de eeuwse slavenhandel aandacht krijgen.

Het historische gebouw aan de Hoogstraat 12 kwam enkele weken geleden in handen van The Vanneau Foundation, een stichting die erfgoedprojecten sponsort. Volgens voorzitter Dario Usai is de vorige eigenaar erg blij dat het pand een museale functie gaat krijgen. Usai ziet daarvoor genoeg mogelijkheden, mede omdat Van Rensselaer in de Verenigde Staten veel bekendheid geniet. 'Er staan geregeld toeristen bij het pand. Die kunnen het straks ook van binnen bewonderen.'

Gepubliceerd op: 30-01-2023