agenda:

Oude Stadhuis

Lezing Tony Mouw over de Meidagen 1940

Lezing bij de Historische Vereniging Hasselt over de meidagen van 1940
Op 24 oktober vertelt a.s. Tony Mouw in het Oude Stadhuis van Hasselt over de meidagen van 1940.
Jaarlijks herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De bezetting en bevrijding krijgen hierbij veel aandacht. Maar de eerste slachtoffers vielen in de vroege morgen van 10 mei 1940. De Duitsers vielen ons land binnen en ook Overijssel kreeg te maken met oorlogshandelingen. Wat gebeurde er hier in onze omgeving, wat gebeurde er in Hasselt? Vijf dagen lang onzekerheid en spanning. Van de generatie die dit allemaal heeft meegemaakt zijn velen overleden. Daardoor lijkt de kennis over deze belangrijke en ook dramatische episode van onze krijgsgeschiedenis bij nog maar weinig mensen aanwezig. Sommigen herinneren zich nog de vernietiging van de van Nahuysbrug in april 1945. ( fotoarchief M.Buit)
Daarom een lezing van Tony Mouw waarin hij over deze episode vertelt over wat er landelijk gebeurde, maar ook met informatie over wat de impact op Hasselt was. Een interessante lezing over deze meidagen, een interactieve presentatie met vele anekdotes waarbij het verloop van de strijd visueel inzichtelijk wordt gemaakt. Een avond voor jong en oud. Welkom op 24 oktober om 20.00 uur in het Oude Stadhuis.

Gepubliceerd op: 21-10-2023