Schenking archiefmateriaal

De Historische vereniging ontving van dhr. M.ten Klooster uit Ede een aantal archiefdozen met materiaal dat op Hasselt betrekking heeft. Een van de dingen is een tijdschrift uit 1908 uitgegeven door Edward Cuypers. Edward was architect en vormgever, een neef en leerling van de bekende bouwmeester Pierre Cuypers. In 1908 werd het Oude Stadhuis in Hasselt gerenoveerd door Jos Th. J. Cuypers de zoon van Pierre. In dit nummer van het tijdschrift staat een verhaal van Hoefer over de restauratie van het Oude Stadhuis. Hij is als directeur van het Provinciaal Overijssels Museum in Zwolle ook nauw bij de restauratie betrokken.
Cuypers' belangstelling voor interieurkunst leidde in 1905 tot de uitgave van het tijdschrift Het huis, oud & nieuw: maandelijksch prentenboek gewijd aan huis-inrichting, bouw en sierkunst, dat tot 1927 verscheen. Naast een aantal verhalen over vormgeving in de breedste zin van het woord, bevat het tijdschrift ook in elke aflevering een groot aantal advertenties in de stijl van Art Nouveau.
Een waardevolle aanvulling van de verenigingsbibliotheek.

Gepubliceerd op: 17-05-2023