lezing Sippy Tigchelaar

Expositie:

Lezing: Onze unieke haakbussen

Lezing Historische Vereniging Hasselt

Wanneer je het Oude Stadhuis in Hasselt binnenstapt en de trap op gaat naar boven, zie je op de overloop een groot aantal middeleeuwse wapens. Recht tegenover de trap staat een wapenrek met veertien haakbussen. Het lijken veertien ijzeren staken met hier en daar een gevaarlijk uitsteeksel. Je bent geneigd er snel aan voorbij te lopen. Toch gaat het hier om veertien interessante, belangrijke en unieke voorwerpen uit het begin van de vuurwapengeschiedenis. Wapens uit 15 en 16e eeuw. Voor 1860 hingen deze haakbussen in een van de zalen. Toen waren het er zelfs 20. En voor 1800  hingen er waarschijnlijk nog veel meer. Overal in het Hanzegebied werden ze gebruikt voor de verdediging van de steden. Bussenmakers uit Zwolle, Kampen, Hasselt, Deventer, Vollenhove voorzagen hun plaatselijke schutterij van haakbussen. Er was een levendige wapenindustrie en wapenhandel. Maar na zoveel eeuwen vind je ze alleen in Hasselt terug.  Nergens ter wereld staan zoveel haakbussen bij elkaar als in het Oude Stadhuis van Hasselt.

Op maandag 13 maart 2023 houdt Henk Poelarends een lezing over deze oude unieke vuurwapens. Aan de hand van veel fotomateriaal laat hij de ontwikkeling van de eerste vuurwapens zien. Hoe werden ze gemaakt? Elke smid maakte zijn eigen ontwerp. Hoe is de hand van de smid in zijn "kunstwerk" te zien? Hoe werden ze gebruikt? Waren ze wel zo effectief in het gebruik? Allemaal vragen die in de lezing beantwoord worden. In de archieven vond de spreker ook informatie over de door het stadsbestuur van Hasselt weggegeven haakbussen. Aan wie werden deze zes haakbussen geschonken? Waarom? U wordt meegenomen langs de bijzondere route die deze haakbussen door Nederland hebben afgelegd. Hoe ze, bij de Slag om Arnhem, op het nippertje aan vernietiging ontsnapt zijn en nu pronken in belangrijke musea.

U bent van harte welkom in het Oude Stadhuis in Hasselt op 13 maart om 20.00 uur.
Info via info@historischevereniginghasselt.nl

Gepubliceerd op: 11-02-2023