lezing Sippy Tigchelaar

13-04-2024

presentatie "Kloosterboek"

Netwerkbijeenkomst Erfgoed Zwartewatersklooster
De stichting Erfgoed Zwartewatersklooster organiseerde 20 januari 2023 een netwerkbijeenkomst voor organisaties die allemaal iets hebben met de geschiedenis van het Zwartewaterklooster. Vanuit het klooster bestond vroeger een heel netwerk van boerderijen en andere bezittingen in een groot deel van oost Nederland.
Een grote groep belangstellenden kwam eerst bij elkaar op het terrein waar vroeger het Zwartewaterklooster gestaan heeft. Jouk Huisman en Johannes ten Klooster vertelden daar over de geschiedenis van het klooster en de zandrug waarop het klooster lag.
In de Veldschuur presenteerde historica Susanne de Jong het digitale Zwartewatersklooster-boek dat ze heeft gemaakt. Daarin zijn de ongeveer 150 nog bewaard gebleven archiefstukken van het klooster afgebeeld en van transcripties voorzien. De meeste hiervan gaan over een kerk, boerenerf, land of pacht ergens in een dorp of buurtschap in de regio. De archiefstukken zijn van uit de geschreven bron overgezet in leesbare Middelnederlandse teksten. Ook Latijnse teksten zijn leesbaar gemaakt. (Echt een monnikenwerk)
De leden van de verschillende historische verenigingen kunnen hiermee aan de slag om te kijken of er voor hun gebied belangrijke informatie te vinden is.

Gepubliceerd op: 20-01-2023