agenda:

Projectplan Herdenking watersnoodramp 1825

Herdenking Watersnoodramp 1825

1825                              -              2025

Op 3 - 5 februari 2025 is het 200 jaar geleden dat onze regio door een grote watersnoodramp getroffen werd. De Historische Vereniging Hasselt en de Stichting Archeologische Werkgroep Zwartewaterland werken samen om deze watersnoodramp te herdenken. Er is daarvoor een projectplan gemaakt met de volgende onderdelen:

1. Het decembernummer van Hasselt Historiael, verschijnt als omvangrijk themanummer met daarin artikelen van diverse auteurs die een groot aantal facetten van de ramp, zoals die zich in Zwartewaterland en omgeving voltrok, belichten.
  2. Gedurende heel het jaar 2025 is er een expositie over de watersnoodramp in het Oude Stadhuis te Hasselt. De expositie vertelt het verhaal van de ramp met behulp van kaarten, afbeeldingen, archiefmateriaal en een artistieke verbeelding waarbij de beleving van de ramp centraal staat. In het onderdeel ‘archeologie’ wordt aandacht besteed aan de ondergang van Beulake. Met behulp van archeologisch materiaal en videobeelden wordt de bezoeker meegenomen naar de situatie van twee eeuwen geleden. In het onderdeel ‘toekomst’ wordt samen met het Waterschap Drents Overijsselse Delta een beeld gegeven van de bedreigingen die op ons afkomen en de maatregelen die het Waterschap daarom neemt. De expositie is vanaf 1 april tot half oktober dagelijks te bezoeken van 10.00 tot 16.00 uur. ( TiP openingsuren)
  3. Op 4 februari houdt Lotte Jensen, hoogleraar Nederlandse literatuur en cultuurgeschiedenis aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, een lezing over ‘Water en de Ramp’ (werktitel) in cultureel centrum Het Teeuwland, Karel Doormanstraat 30. Aanvang 20.00 uur.
  4. Om de omvang van de ramp zichtbaar te maken worden er op een groot aantal plekken in Hasselt en omgeving merktekens geplaatst op gebouwen e.d. die de waterstand op 4/5 februari 1825 aangeven.
  5. De omvang van de ramp wordt ook zichtbaar gemaakt in een informatieve stadswandeling waarbij de belangstellenden langs een groot aantal plekken geleid worden die een rol speelden tijdens de watersnoodramp. De routebeschrijving is verkrijgbaar bij het toeristische informatie punt (TiP) in het Oude Stadhuis op de Markt.
  6. Er wordt een ‘lesbrief’ voor de leerlingen van de basisschool gemaakt zodat het verhaal van de watersnoodramp ook aan de jongere generatie doorgegeven kan worden.

Gepubliceerd op: 23-09-2024