'Tot de dood ons scheidt'

Doorgangskamp Westerbork. Op gruwelijk misleidende wijze leek het tijdens de Tweede Wereldoorlog een functionerend dorp op de Drentse hei te zijn. Met onder meer een ziekenhuis, scholen, sportwedstrijden, revues en voorstellingen. En ook met daar gesloten huwelijken. Omdat het voordelen bood; of gewoon uit liefde. Maar altijd met de gedachte van een toekomst.

Saskia Aukema, fotograaf en tekstschrijver uit Amsterdam, schreef een boek over deze huwelijken: 'Tot de dood ons scheidt'. De daarin beschreven geschiedenis begint in Aukema's eigen familie: "Eigenlijk ben ik pas recent de grote vragen gaan stellen aan mijn familie: hoe zat het nou met de Joodse wortels? Toen vertelde mijn vader: 'jouw oudtante is nog getrouwd in Westerbork'. Ik wist eigenlijk niet wat ik hoorde. Het zijn zulke verschillende werelden. Huwelijken associeer je normaal gesproken met mooie dingen, misschien de mooiste dag van je leven. Dat wordt dan in één keer in je hoofd gecombineerd met het allerergste. Er ontstond gelijk een soort kortsluiting bij mij."

Lees ook de reportage van RTV Drenthe

Gepubliceerd op: 29-01-2022